Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke az Orbán-kormány megalakítása óta eltelt két év tekintetében a közpénzekkel való gazdálkodás helyzetét értékelve kiemelte: pozitív irányú az elmozdulás, de tovább kell javítani a hatékonyságot ezen a területen is. Úgy fogalmazott: be kell engedni a közintézmények gazdálkodásába is a nem szokványos megoldásokat, amihez fejlesztések, új technológiák alkalmazása és új gondolkodásmód kell. Az üzleti szféra hatékonyságnövelő tapasztalatait át kell ültetni a közintézmények gyakorlatába is – tette hozzá.
Domokos László kiemelte: nem véletlen, hogy az új számvevőszéki törvény a törvényesség vizsgálata mellett a korábbinál nagyobb hangsúlyt helyez a közpénzfelhasználás célszerűségének és hatékonyságának ellenőrzésére. Az ÁSZ törvényben előírt feladata a jó kormányzás segítése, vagyis a számvevőszéknek nemcsak a hibák feltárása a dolga, hanem az is, hogy felhívja a figyelmet arra, miképpen kellene változtatni a helytelen gyakorlaton – tette hozzá.
Az ÁSZ elnöke elmondta: most is vallja, amit a beiktatását megelőző meghallgatásakor hangoztatott, hogy „a rend értéket teremt, és rendet csak akkor lehet teremteni, ha van ellenőrzés”. Ez azt jelenti, hogy minden közpénzfelhasználó egyén és intézmény számolhat azzal, hogy előbb-utóbb ellenőrizni fogják az adóforintok felhasználását, és az ellenőrzésnek, ha hiányosságokat tár fel, következményei is lesznek – mondta.
Közölte: a 2011 decemberében elfogadott stabilitási törvény jó irányba tett lépésnek tekinthető, de az idő rövidsége miatt az Állami Számvevőszék még nem ellenőrizhette annak hatásait. Az ÁSZ várakozása az, hogy a stabilitási törvény révén javul a közpénzekkel való gazdálkodás minősége – tette hozzá.
Domokos László elmondta: az adósságplafon alaptörvénybe foglalása politikai döntés volt, de rendkívül fontos előrelépést jelent. Magyarország legfőbb közpénzügyi problémája ugyanis az, hogy nemzetközi összehasonlításban is magas az adósságrátája. A magas adósság pedig kitettséget, kiszolgáltatottságot jelent a nemzetközi pénzpiacokon. Miközben az ország a rendszerváltást követően politikailag szabaddá vált, pénzügyileg kiszolgáltatott lett vagy maradt – mutatott rá.
Az adósságot rendezni kell
A jogállami keretek egyik alapja az, hogy az adósságot rendezni kell, „ahogy a népi bölcsesség mondja: pontos elszámolás, hosszú barátság” – mondta az ÁSZ elnöke.
Ebben a vonatkozásban alapvető, hogy a kormány azt mondja: akinek adóssága van, annak előbb-utóbb vissza kell fizetnie azt. Egy szociális piacgazdaságban azonban az állam nem hagyhatja magára az adóst, nem hagyhatja, hogy a kölcsönfelvevő kiszolgáltatott legyen a hitelezőjének – tette hozzá. Megjegyezte: ez igaz a nemzetközi színtérre is, ezért is fontos, hogy Magyarország megállapodjon a Nemzetközi Valutaalappal és az Európai Unióval, mert ez védőhálót jelent az ország számára.
Kifejtette: a nemzetközi pénzpiac és az Európai Unió 2004-től folyamatosan megkérdőjelezte, hogy Magyarország valóban csökkenteni akarja-e a GDP-hez mért államadósságát, hiszen az adósságunk ebben az időszakban évről évre nőtt. „Ennek a következmények nélküli lehetőségnek vetett véget a 2008-as pénzügyi válság. Az ország az alapproblémára azonban ekkor sem adott választ, mert ahelyett, hogy csökkentette volna az adósságot, jelentős hitelkeretről kötött megállapodást a nemzetközi szervezetekkel. Magyarország a 20 milliárd eurós teljes keretet ugyan nem vette igénybe, de a részletek lehívásához kapcsolódó adósságnövekedés rontotta és rontja a magyar adósbesorolást” – mondta az ÁSZ elnöke.
Domokos László emlékeztetett, hogy az alaptörvény erre az alapproblémára irányította rá a figyelmet, és abba az irányba tereli az országot, hogy a környező államok átlagára, azaz 50 százalékra csökkentse az államadósságot.
Hamis bankjegyek áraszthatják el az országot
