Ázsia bekebelezte a Saabot

A nagy hagyományokkal rendelkező svéd autómárka, a Saab elektromos autók névadójaként mint technológiai bázis kelt életre hamvaiból.

tt
2012. 09. 04. 14:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csődeljárás tárgyát képező eszközök eladásáról hétfőn végleges megállapodás született a Saab csődgondnoka és hongkongi NEVS (National Electric Vehicle Sweden) vállalat között. Az üzlet lezárását hosszú ideig késleltette a VW leányvállalata, a buszokat és tehergépjárműveket is gyártó Scania által is használt márkanév és logó tulajdonáról folyó vita.

Használhatják a létesítményeket

A csődgondnok közleménye szerint a NEVS a Göteborg melletti Trollhättan üzem mellett használatba veheti a Saab 9.3-as sorozat technológiai platformját, valamint annak teszt- és fejlesztő létesítményeit is.

A NEVS a 9.3-as sorozat platformjára épülő elektromos autót másfél éven belül tervezi piacra dobni. Az autók Saab név alatt, de nem a márka sast ábrázoló korábbi logójával kerülnek majd értékesítésre. A NEVS elsősorban a kínai piacra szánja gyártmányait az elektromos autók gyártását ösztönző állami beruházások miatt. A NEVS a megállapodás megkötését követően 75 fő felvételét jelentette be. A csőd előtt a Trollhättan üzem 3500 főt foglalkoztatott. Az eszközök vételárát nem hozták nyilvánosságra.

Nem tudták rendezni az adósságot

Az előző tulajdonos, a luxus sportkocsikat gyártó holland Spyker képtelen volt előteremteni a Saab adósságainak rendezéséhez szükséges összeget, így alig két évvel azt követően hogy megvásárolta az amerikai General Motorstól, a 1947 óta működő Saab autógyárat be kellett zárnia.

A Spyker 3 milliárd dollár kártérítésért perelte be a General Motorst, mivel szerinte szántszándékkal akadályozta a Saab működésének finanszírozásához szükséges tőke előteremtését. A Saab korábbi modelljeinek technológiai licencei a GM birtokában vannak. A GM együttműködést folytat Kínában az állami SAIC Motor Corp Ltd. autógyárral.

A NEVS a svéd–kínai Kai Johan Jiang vállalata, a National Modern Energy Holdings Ltd. százszázalékos tulajdonában van. „Elektromos autónk már hosszabb ideje fejlesztés alatt áll Kínában és Japánban. A gyártósorok megszerzésével most lehetőségünk nyílt a fejlesztés folytatására Trollhättanban” – közölte Kai Johan Jiang hétfőn.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.