Európából is üdvözölték az MNB–PSZÁF összevonást

Az Európai Központi Bank szerint ez a lépés a pénzügyi stabilitásnak is jót fog tenni. A szervezetnek ugyanakkor vannak kifogásai is.

WL
2013. 08. 05. 16:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az EKB 2013. június 7-én kapott felkérést a magyar Nemzetgazdasági Minisztériumtól arra, hogy alkosson véleményt a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényjavaslatról. Az EKB indoklásában úgy fogalmaz: „a Magyarországéhoz hasonló, viszonylag kis pénzügyi piaccal rendelkező tagállamok esetében erős érvek szólnak a felügyeleti és makroprudenciális feladatoknak egyetlen hatóságnál való koncentrálása mellett”. Ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy az átalakítás következtében nem sérülhet az MNB meglévő feladatainak független végrehajtása.

Az európai intézménynél úgy vélik: az MNB felügyeleti feladatokkal való megbízása összeegyeztethető a Központi Bankok Európai Rendszerével (KBER) kapcsolatos feladataival. Az EKB arra ösztönzi a magyar jogalkotót, hogy a tervezett bankunió vonatkozásában kísérje figyelemmel az EU-s jogalkotási fejleményeket.

A bank kormányzótanácsa által elfogadott 14 oldalas dokumentum különös észrevételei szerint a jegybanktörvényt gyakran megváltoztatták, a jelenlegit 2012 január elsejei hatályba lépése óta többször módosították, ami instabillá teszi az MNB működését. A központi banki függetlenség szempontjából a szilárd jogi keret alapvetően szükséges – olvasható a jelentésben.

Az EKB véleménye szerint a pénzügyi függetlenség és a monetáris finanszírozás tilalmának való megfelelés vonatkozásában kérdéseket vet fel, hogy a módosítás értelmében a PSZÁF-nak a folyamatban lévő közigazgatási perekkel kapcsolatos jogai és kötelezettségei az MNB-re hárulnak. Az EKB rámutat: annak érdekében, hogy az MNB úgy láthassa el az új felügyeleti feladatait, hogy ne gyakoroljanak kedvezőtlen hatást a már létező feladatainak ellátására, megfelelő források szükségesek, biztosítani kell, hogy a PSZÁF kötelezettségei ne háruljanak a jegybanka. A monetáris finanszírozás tilalmára vonatkozó rendelkezéssel való összeegyeztethetőség megteremtése érdekében az MNB-t mentesíteni kell minden olyan pénzügyi kötelezettség alól, amelyek a PSZÁF korábbi tevékenységeiből vagy jogviszonyaiból erednek.

Rámutatnak: az MNB más, nemzetközi szervekkel való együttműködésére vonatkozó rendelkezések szerint a törvényjavaslat nem sorolja fel az EKB-t és a KBER-t azon szervezetek között, amelyekkel az MNB együttműködik. További módosítást tartanak szükségesnek azért is, hogy tükrözze a KBER-rel és az EKB-val a statisztika terén való együttműködésre vonatkozó jogi kötelezettséget.

Az új Nemzeti Központi Bank (NKB) munkavállalóiról szóló észrevételek között az EKB kiemeli: a törvényjavaslat hatálybalépése napján a PSZÁF az általa létesített valamennyi munkajogviszony is megszűnik, azaz a felügyelet egyetlen alkalmazottja sem válik automatikusan az MNB alkalmazottjává. Ugyanakkor a törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítvány arról rendelkezik, hogy 2013. október 1-jén a PSZÁF valamennyi alkalmazottja az MNB alkalmazottjává válik. Az EKB szerint ez a rendelkezés sérti az MNB autonómiáját az alkalmazottai kiválasztásában.

Az EKB üdvözli, hogy a törvényjavaslat szerint az MNB-n belül létrehozni tervezett új szerv, a pénzügyi stabilitási tanács üléseinek külső résztvevői nem rendelkeznek szavazati, csak tárgyalási joggal. Helyeslik azt is, hogy a törvényjavaslat megbízza a nemzeti bankot a rendszerszintű kockázatok feltárásához, kezeléséhez kapcsolódó feladatokkal, és támogatják a hatékony makroprudenciális politikai keretrendszerek tagállamokon belüli kialakítását az EKB irányelveivel összhangban. Felhívták a figyelmet arra: a rendszerszinten jelentős pénzügyi intézmények lehetséges csődjének elkerülése érdekében tervezett intézkedésekre vonatkozó EU-irányelv több vonatkozásban külön rendelkezéseket tartalmaz a tőkekövetelményekre. Javaslatuk szerint az egyértelműség fokozása és a jogbiztonság megteremtése érdekében összhangba kell hozni a magyar törvényjavaslatot az EU-irányelv rendelkezéseivel, hogy a két különböző típusú eszközt egyértelműen elkülönítsék.

Az Európai Központi Bank megjegyzi azt is, hogy a törvényjavaslat az MNB új felügyeleti feladatai átvételére nem biztosít elégséges időt, a törvényjavaslat várható szeptember végi elfogadása és a kitűzött október elsejei hatálybalépése között rendelkezésre álló idő nem fogja lehetővé tenni a jegybank számára, hogy 2013. október 1-jétől kezdve biztosítsa a teljes pénzügyi piac hatékony felügyeletének folytatólagosságát.

A Magyar Nemzeti Bank új fogyasztóvédelmi feladatai az EKB értelmezése szerint a teljes pénzügyi piac felügyeletével kapcsolatos átfogó felelősségére tekintettel kerültek hozzá. Kiemelik, hogy ez a feladat kiegészítheti az MNB felügyeleti hatásköreit, ezáltal hozzájárulhat a pénzügyi piac megbízhatóságához és a piacba vetett bizalom megőrzéséhez. „Ez a feladatelosztás fokozhatja a nemzeti szabályozói keretrendszer egyértelműségét és hatékonyságát, egyúttal biztosítva a megfelelő fogyasztóvédelmet és az egyenlő versenyfeltételeket” – írták a jelentésben.

A törvényjavaslatot június 7-én nyújtották be a parlamentnek, zárószavazásra vár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.