Tarolnak a trükköző webáruházak

Az árérzékeny vásárlót félrevezeti a magyar internetcímen, magyar nyelven elérhető honlap.

2014. 01. 07. 5:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tombolt a karácsonyi bevásárlási láz az online kereskedőknél is, a legfrissebb becslések szerint a 200 milliárd forintot is meghaladta tavaly az internetes vásárlás, amelynek negyede decemberben bonyolódott le. A legtöbben technikai eszközöket tettek a fa alá, nem csupán a hagyományos boltokban, hanem a webshopokban is tömegével fogytak a lapos televíziók, mobiltelefonok, a szórakoztatóelektronikai, úgynevezett okoskészülékek.

Éppen ebben a termékkörben egyre égetőbb probléma, hogy a kereskedőknek nem csupán az óriási túlkínálat miatti versenyben kell megállniuk a helyüket, hanem egyre nehezebben tartják a lépést azokkal az internetes boltokkal, amelyek például Szlovákiából bonyolítják le az eladásaikat a magyar piacon.

A látszatra itthon működő webshopok ugyanis jóval a piaci árak alatt kínálják termékeiket, mivel a szomszédos országban a műszaki termékekre csupán 19 százalék forgalmi adót kell felszámolni, szemben az itthoni, 27 százalék áfával. Ennek köszönhetően tömegesen zsebelik be a magyar megrendeléseket. – Az árérzékeny vásárlót félrevezeti a magyar internetcímen, magyar nyelven elérhető weboldal. Azt hiszik, hazai cégtől vásárolnak, miközben az üzemeltető cég adószámából kiderül, hogy külföldi kereskedésről van szó – vázolta lapunknak a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület elnöke.

Kis Ervin Egon szerint az olcsóbb beszerzés e módja elsősorban azért kockázatos a fogyasztónak, mert ha külföldi kereskedőtől vásárol, akkor nem kapja meg azt a támogató jogi környezetet, amely itthon biztosított. Így például akadályokba ütközhet, ha élni akar a vételtől való elállási jogával, vagy költségesebb lehet, ha a meghibásodott termék garanciális feltételeit szeretné érvényesíteni. Az elnök úgy látja, a nyitott e-kereskedelmi piac, valamint az egységes uniós szabályozás hiánya teszi lehetővé, hogy az áfatrükköző cégek tarolják a magyar piacot.

A jelenlegi előírások szerint ugyanis, ha egy adott ország e-kereskedőjének külföldi vevői vannak, akkor addig alkalmazhatja a saját országában jellemző áfát, amíg a másik államban az értékesítésből származó árbevétel el nem éri a 35 ezer eurót, ezután a célország áfaszabályai szerint kell tovább árusítania. Az áfatrükközők gyakorlata szerint azonban a külföldi cég ekkor inkább felszámolja a webáruházát, és más néven létrehoz egy újat, ahol továbbra is kihasználja a forgalmi adók különbözetéből származó versenyelőnyt. Kis Ervin Egon szerint sokan jogtalanul alkalmazzák a fenti előírást, ha például ugyanis egy szlovák cég a magyar piacra készít webáruházat, akkor eleve a hazai áfatartalmat kellene alkalmaznia eladásaikor.

A teljes cikket elolvashatja a Magyar Nemzet keddi számában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.