Készül az elemzés az áfacsökkentésről

Százmilliárdos nagyságrendű támogatás érkezik a következő időszakban a turisztikai ágazatba a helyettes államtitkár szerint.

2014. 04. 03. 4:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vizsgálja a Nemzetgazdasági Minisztérium az áfacsökkentés lehetőségeit a turizmusban. Emellett a tárca olyan, állami tulajdonú bankban működő szervezet felállítását tervezi, amely kifejezetten a szálláshely-szolgáltatóknak, vendéglátóknak nyújtana hiteleket. Jövedelmezőség terén a vállalkozások felkapaszkodtak a válság előtti szintre, és bár még sok a tennivaló, a kilátások biztatók – mondta lapunknak Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár.

Az üdülési csekket felváltó Széchenyi-pihenőkártya rendszere a belföldi turizmus motorja lett, ezt a várakozásokat felülmúló vendégforgalmi adatok és a juttatás meredeken ívelő népszerűsége is igazolja. A statisztikákon túl miben rejlik a kártya jelentősége?
– Néha már úgy tűnhet, mindenről a Szép-kártya jut eszünkbe. Ennek egyik oka, hogy turizmusunk annál erősebb, minél nagyobb és stabilabb belföldi keresletre számíthat. Így kevésbé vagyunk kitéve a váratlan külső hatásoknak. A másik szempont, hogy míg a beutazóturizmus erősen koncentrálódik Budapestre, kisebb részben pedig a Balatonra és a nyugat-magyarországi fürdőhelyekre, addig a belföldi vendégjárás elsősorban vidékre irányul. A Szép-kártya-elfogadóhelyek 80 százaléka vidéki kis- és közepes vállalkozásokból áll. Vagyis az élénkülő belföldi turizmus főként vidéken jelent bevételt, ott teremt munkát, nem csupán a szállodákban, éttermekben, hanem más területeken is. Így a Szép-kártya és a belföldi turizmus felfutása a nemzetgazdaság egészében érezteti húzó hatását. Harmadrészt az egészségmegőrzés szempontjából is kiemelkedő jelentősége van a kártyának, mivel segítségével mintegy egymilliónyian tudnak kikapcsolódni. A Szép-kártya rendszere egyszerre gazdaságfejlesztő, munkahelyteremtő, egészségmegőrző és társadalmi szemléletformáló program.

A gazdaság ágai közül, úgy tűnik, a turizmus az elsők között lábalt ki a válságból, legalábbis a múlt évben hónapról hónapra rekordokat döntő vendégforgalmi adatok alapján. Ezzel együtt a statisztikai hivatal kimutatása szerint a szállodavállalatok 40, míg a vendéglátó vállalkozások 70 százaléka a múlt évben veszteséges volt.
– A statisztikák alapján valóban nagy az érdeklődés hazánk iránt, népszerű utazási célpont vagyunk. A gazdasági válság azonban olyan nehézségeket hozott, amelyekkel az ágazat csak lassan tud megbirkózni. Talán a legfontosabb ezek közül, hogy a vendégforgalom jelentős növekedése nem járt együtt a vállalkozások jövedelmezőségének javulásával. Az árak nem emelkedtek, sőt a válság éveiben még csökkentek is. A hotelek jövedelmezősége tavaly érte el a válság előtti szintet, ekkor már a szobaárak is emelkedni tudtak. A 2014–2020-as időszakban 250-300 milliárd forint áll majd rendelkezésre turisztikai fejlesztésekre. Ebből például a jövedelmezőséget befolyásoló energetikai korszerűsítést segítő beruházások is megvalósulhatnak.

Terveznek olyan intézkedéseket, mint például az Európa-szerte az egyik legmagasabbnak számító 27 százalékos forgalmi adó mérséklése a szállásadóknál, vagy a magas élőmunka-igényű vendéglátás bérterheinek csökkentése?
– Tény, a szálláshely-szolgáltatást és a vendéglátást terhelő áfa jelenlegi szintje versenyhátrányt jelent a magyar szolgáltatóknak. Sokat foglalkoztunk ezzel a tárcánál, s jelenleg is készül a részletes közgazdasági elemzés az áfacsökkentés lehetséges hatásairól. Látni kell azonban, hogy ezt a kérdést nem lehet a költségvetés teherbíró képességétől függetlenül kezelni. A bérjárulékok mérséklése viszont nem ágazatspecifikus feladat. A munkahelyteremtés központi kormányzati törekvés, amelyhez hozzájárulhat a munkát terhelő járulékok csökkentése is.

A teljes interjút a Magyar Nemzet csütörtöki számában olvashatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.