Multicégeket érinthet az uniós bírság

Bár a kormány még nem döntött a büntetés áthárításáról, a tételes uniós vizsgálat lehetőséget ad erre.

Köpöncei
2014. 08. 01. 2:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külföldi útépítő cégek fizethetik meg az Európai Bizottság által hazánkra kiszabott büntetés felét a 2007 óta lebonyolított, közúti fejlesztésekkel kapcsolatos pályázatoknál – írta tegnapi számában a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy a nettó 596 milliárd forintos „aszfalttortából” a Colas-csoport nyelte le a legvastagabb szeletet. A francia Bouygues legnagyobb tagvállalatai között számon tartott cég nettó 116 milliárd forintra rúgó magyar szerződésállományával az elmúlt nyolc év aszfaltos beruházásainak csaknem ötödét mondhatta magáénak. A Strabag-csoport magyar leányvállalata 105 milliárd forintnyi, 17,6 százaléknyi megrendelést szerzett a brüsszeli vád szerint torzított versenyben. A Swietelsky Kft. pedig 60,7 milliárd forintra, 10,2 százalékra rúgó, uniós támogatással megvalósuló munkára szerződött le. Emellett a hazai tulajdonú Közgép Zrt.-nek a teljes keret 18,94 százaléka jutott, míg a Duna Aszfalt Kft. a megrendelések 17,2 százalékában érintett. Bár a kormány korábban cáfolta, hogy különadót vet ki az érintett pályázatokat elnyerő útépítő cégekre, annak a lehetőségét azonban nem zárták ki, hogy a brüsszeli vizsgálat után valamilyen módon az érintett cégeket is bevonják a teherviselésbe.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta: még nem született döntés az úgynevezett aszfaltkeverős ügyben, a magyar kormány pedig továbbra is vitatja az esetleges büntetés jogalapját. Perre ugyanakkor nem viszik az ügyet, mert egy bírósági eljárás évekkel meghosszabbíthatja az ügy lefolyását, így annak a lehetősége is megszűnne, hogy a szankcióval érintett összeget más pályázatokon keresztül felhasználja az állam. – Elutasítottuk az úgynevezett átalánykorrekcióra vonatkozó uniós javaslatot, és arra kértük a bizottságot, hogy minden szerződést külön vizsgáljanak meg és mutassanak rá, hogy hol és milyen hibát találtak benne. Így pályázatonként meghatározható lesz, hogy mekkora büntetést kap az ország – hívta fel a figyelmet, majd megjegyezte, a tételes elszámolás irányadó lehet abban is, ha a kormány úgy dönt, hogy a szankciót a cégekre tovább hárítja majd. Hozzátette, ha a kabinet asztalán lesznek a vizsgálat eredményei, akkor dönthet arról, hogy a szankcióba bevonja az érintetteket is, de az is meglehet, hogy elállnak ezen szándékuktól.

Az útépítési tenderek közül mintegy 600 millió forint értékben, összesen több mint 100 pályázat érintett a vizsgálatban. A várható szankció mértéke 60-90 milliárd forint lehet majd.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.