Multicégeket érinthet az uniós bírság

Bár a kormány még nem döntött a büntetés áthárításáról, a tételes uniós vizsgálat lehetőséget ad erre.

Köpöncei
2014. 08. 01. 2:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külföldi útépítő cégek fizethetik meg az Európai Bizottság által hazánkra kiszabott büntetés felét a 2007 óta lebonyolított, közúti fejlesztésekkel kapcsolatos pályázatoknál – írta tegnapi számában a Népszabadság. A lap úgy tudja, hogy a nettó 596 milliárd forintos „aszfalttortából” a Colas-csoport nyelte le a legvastagabb szeletet. A francia Bouygues legnagyobb tagvállalatai között számon tartott cég nettó 116 milliárd forintra rúgó magyar szerződésállományával az elmúlt nyolc év aszfaltos beruházásainak csaknem ötödét mondhatta magáénak. A Strabag-csoport magyar leányvállalata 105 milliárd forintnyi, 17,6 százaléknyi megrendelést szerzett a brüsszeli vád szerint torzított versenyben. A Swietelsky Kft. pedig 60,7 milliárd forintra, 10,2 százalékra rúgó, uniós támogatással megvalósuló munkára szerződött le. Emellett a hazai tulajdonú Közgép Zrt.-nek a teljes keret 18,94 százaléka jutott, míg a Duna Aszfalt Kft. a megrendelések 17,2 százalékában érintett. Bár a kormány korábban cáfolta, hogy különadót vet ki az érintett pályázatokat elnyerő útépítő cégekre, annak a lehetőségét azonban nem zárták ki, hogy a brüsszeli vizsgálat után valamilyen módon az érintett cégeket is bevonják a teherviselésbe.

Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta: még nem született döntés az úgynevezett aszfaltkeverős ügyben, a magyar kormány pedig továbbra is vitatja az esetleges büntetés jogalapját. Perre ugyanakkor nem viszik az ügyet, mert egy bírósági eljárás évekkel meghosszabbíthatja az ügy lefolyását, így annak a lehetősége is megszűnne, hogy a szankcióval érintett összeget más pályázatokon keresztül felhasználja az állam. – Elutasítottuk az úgynevezett átalánykorrekcióra vonatkozó uniós javaslatot, és arra kértük a bizottságot, hogy minden szerződést külön vizsgáljanak meg és mutassanak rá, hogy hol és milyen hibát találtak benne. Így pályázatonként meghatározható lesz, hogy mekkora büntetést kap az ország – hívta fel a figyelmet, majd megjegyezte, a tételes elszámolás irányadó lehet abban is, ha a kormány úgy dönt, hogy a szankciót a cégekre tovább hárítja majd. Hozzátette, ha a kabinet asztalán lesznek a vizsgálat eredményei, akkor dönthet arról, hogy a szankcióba bevonja az érintetteket is, de az is meglehet, hogy elállnak ezen szándékuktól.

Az útépítési tenderek közül mintegy 600 millió forint értékben, összesen több mint 100 pályázat érintett a vizsgálatban. A várható szankció mértéke 60-90 milliárd forint lehet majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.