Oroszországba szállították a sérült kazettákat

A tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe.

TK
2014. 08. 14. 14:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamvas István az atomerőműben tartott sajtótájékoztatón közölte: a tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása. Elmondta, a szállításra az elmúlt hetekben került sor, a hermetikusan lezárt tokok négy konténerben a tervnek megfelelően, biztonságosan megérkeztek a feldolgozóüzembe. Az útvonal és az időpont minősített adat – jegyezte meg, prezentációjából azonban kiderült, hogy a szállítási útvonal nem érintette az ukrajnai konfliktus területét.

A vezérigazgató emlékeztetett: 2003 áprilisában az erőmű kettes blokkjában, egy francia alvállalkozó cég hibájából történt üzemzavar során egy tisztítótartályban megsérültek az üzemanyag-kazetták. A kettes blokkot 2004. májusban indították újra, 2007. januárban befejeződött a kazetták eltávolítása és betokozása. Egy ötéves folyamat során szárították, hermetizálták a kazettákat, alkalmassá téve őket a szállításra – mondta.

A vezérigazgató kitért arra, hogy az Oroszországba szállítást az 1966-os orosz–magyar államközi szerződés 2004-es kiegészítése tette lehetővé. A szállítást egyeztették az Európai Atomenergia-közösség (Euratom) Ellátási Ügynökségével, és a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség előírásai szerint jártak el. Oroszország pozitív ökológiai szakvéleményt, Ukrajna tranzitengedélyt adott a szállításhoz. Kérdésre válaszolva Hamvas István a projekt költségeiről nem közölt adatokat, de utalt arra, a francia alvállalkozó kártérítése és az atomerőmű biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.

Elmondta azt is: az atomerőmű elegendő friss üzemanyaggal rendelkezik kétéves folyamatos működésre. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. „Dolgozunk mindhárom lehetőségen, de engedélyünk a jelenlegitől eltérő szállításra nincs” – fogalmazott, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy  „ha szükséges lesz, megszerezhető az engedély”. Közölte továbbá, hogy az üzemanyag költsége egy kilowattóra termelési költségére számítva 15 százalék, a szállítás költség ennek kevesebb mint egy százaléka.

Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomerőmű biztonsági kultúrája példaértékű. Szólt arról is, hogy az atomerőmű – a nukleáris biztonság elsődlegessége mellett – a lehető leghosszabb ideig szeretne termelni elérhető áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemidő-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes.

Elmondta, az üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER reaktorokat üzemeltető országok közül több alkalmazza is – mondta.

A sajtótájékoztató előtt a sajtó munkatársai látogatást tettek a 3-as és 4-es blokk reaktorcsarnokában, ahol Kovács Antal, az atomerőmű kommunikációs igazgatója mutatta be a friss üzemanyag-kazetták tárolásának módját és azt, hogy a friss – a reaktorban még nem használt – üzemanyag nem bocsát ki számottevő sugárzást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.