Hamvas István az atomerőműben tartott sajtótájékoztatón közölte: a tokozott kazettákat vasúton szállították a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása. Elmondta, a szállításra az elmúlt hetekben került sor, a hermetikusan lezárt tokok négy konténerben a tervnek megfelelően, biztonságosan megérkeztek a feldolgozóüzembe. Az útvonal és az időpont minősített adat – jegyezte meg, prezentációjából azonban kiderült, hogy a szállítási útvonal nem érintette az ukrajnai konfliktus területét.
A vezérigazgató emlékeztetett: 2003 áprilisában az erőmű kettes blokkjában, egy francia alvállalkozó cég hibájából történt üzemzavar során egy tisztítótartályban megsérültek az üzemanyag-kazetták. A kettes blokkot 2004. májusban indították újra, 2007. januárban befejeződött a kazetták eltávolítása és betokozása. Egy ötéves folyamat során szárították, hermetizálták a kazettákat, alkalmassá téve őket a szállításra – mondta.
A vezérigazgató kitért arra, hogy az Oroszországba szállítást az 1966-os orosz–magyar államközi szerződés 2004-es kiegészítése tette lehetővé. A szállítást egyeztették az Európai Atomenergia-közösség (Euratom) Ellátási Ügynökségével, és a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség előírásai szerint jártak el. Oroszország pozitív ökológiai szakvéleményt, Ukrajna tranzitengedélyt adott a szállításhoz. Kérdésre válaszolva Hamvas István a projekt költségeiről nem közölt adatokat, de utalt arra, a francia alvállalkozó kártérítése és az atomerőmű biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.
Elmondta azt is: az atomerőmű elegendő friss üzemanyaggal rendelkezik kétéves folyamatos működésre. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. „Dolgozunk mindhárom lehetőségen, de engedélyünk a jelenlegitől eltérő szállításra nincs” – fogalmazott, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy „ha szükséges lesz, megszerezhető az engedély”. Közölte továbbá, hogy az üzemanyag költsége egy kilowattóra termelési költségére számítva 15 százalék, a szállítás költség ennek kevesebb mint egy százaléka.
Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomerőmű biztonsági kultúrája példaértékű. Szólt arról is, hogy az atomerőmű – a nukleáris biztonság elsődlegessége mellett – a lehető leghosszabb ideig szeretne termelni elérhető áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemidő-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes.
Elmondta, az üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER reaktorokat üzemeltető országok közül több alkalmazza is – mondta.
A sajtótájékoztató előtt a sajtó munkatársai látogatást tettek a 3-as és 4-es blokk reaktorcsarnokában, ahol Kovács Antal, az atomerőmű kommunikációs igazgatója mutatta be a friss üzemanyag-kazetták tárolásának módját és azt, hogy a friss – a reaktorban még nem használt – üzemanyag nem bocsát ki számottevő sugárzást.