Autópályává fejlődnek a gyorsutak

Megkezdődött az új kategória jogszabályi és műszaki hátterének kidolgozása.

Bodacz Péter
2015. 11. 06. 6:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legalább 15 kilométernek kell lennie a szintbeli kereszteződések között, amelyek kialakításában a forgalmi jellemzők, sajátosságok figyelembevételével a jelzőlámpás szabályozás az elsődleges. A szintbeli kereszteződések kialakítása során a terveket úgy kell kialakítani, hogy a gyorsút magasabb gyorsforgalmi kategóriára, így autóútra, autópályára való fejlesztésének a lehetősége biztosított legyen – derül ki a gyorsút bevezetéséről és alkalmazásának lehetőségeiről szóló, október 30-i keltezésű kormányhatározatból. Az Orbán Viktor miniszterelnök által szignált jogszabály szerint az új útkategóriával kapcsolatos teendőkért a nemzeti fejlesztési miniszter felel. Seszták Miklós feladata, hogy az érintett miniszterek bevonásával dolgozza ki a jogszabályi és műszaki tartalmat.

A határozat szól arról is, hogy a fejlesztési miniszter vezetésével meg kell vizsgálni a megyeszékhelyek, megyei jogú városok – azaz a Modern városok programban érintett települések –, valamint az országhatárok kétszer két forgalmi sávos gyorsforgalmi úttal való elérését célzó beruházások és a térségi jelentőségű útfejlesztések során, hogy mely esetekben alkalmazható az új úttípus. A dokumentum év végéig ad időt a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak arra, hogy a kiválasztott beruházások esetében módosítsa a jogszabályi és műszaki szabályozási környezetet, és a fejlesztés forrásait is megnevezze. Utóbbiak – emeli ki a Magyar Közlönyben közzétett szöveg – lehetnek központi költségvetési és az elszámolhatósági szempontok figyelembevételével európai uniós források. Szintén év végéig kell besorolni az új útkategóriába azokat a már meglévő útszakaszokat, amelyek megfelelnek a jogszabályban rögzített feltételeknek.

Ismeretes, a kormány augusztus végén dobta be az „M gyorsút” fogalmát, a határozatban azonban már nem szerepel a legmagasabb rendű besorolást jelző M jelölés. Az új kategória az autópályához képest szerényebb, a hagyományos autóútnál azonban gazdagabb műszaki tartalmú utakat takarna, amely kétszer két sávos, fizikai elválasztással felszerelt szintbeli kereszteződést is tartalmazhat, leállósáv pedig nincs. A legnagyobb megengedett sebesség óránként 110 kilométer lehet. Az elképzelések hátterében anyagi megfontolások és az uniós források hatékony felhasználása áll: a kormány korábbi számításai szerint míg egy kilométer autópálya 2,5–4 milliárd forintból épül, addig a gyorsút kilométere 1,5–2,5 milliárd közötti összegből jön ki.

A Magyar Autóklub az első hírekre reagálva közölte: a gyorsút elnevezést szerencsétlennek tartják, mert veszélyesen gyors tempóval való autózásra ösztönözhet az M gyorsút megjelölés. A szervezet ugyanakkor támogatja a kormány közúthálózat-fejlesztési célkitűzéseit, ezen belül a főutak szolgáltatási szintjének javítását, de veszélyesnek és szükségtelennek ítélik a „lefokozott autóutakon” bármilyen gyorsút jelölésének alkalmazását.

Egy, a HVG.hu által közölt előkészítő koncepció szintén számol a növekvő balesetveszéllyel. A dokumentum alapján a szintbeli kereszteződések ott jelentenének nagy veszélyt, ahol a gyorsút autópálya folytatásaként épülne meg. A forgalombiztonsági kockázatra való tekintettel nem javasolják gyorsút építését például a Csorna–Sopron– országhatár, a Bóly–országhatár vagy az M0-s és Abony közötti szakaszon sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.