Elfogynak az ismert cigaretták

Vidéken és Budapesten is találtunk olyan dohányboltot, ahol a keresettebb fajták polcai szinte teljesen üresek voltak.

Horváth Attila
2015. 11. 23. 4:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Egyeztettünk a főnökömmel, úgy döntött, hogy előre betáraz sötétkék Multifilterből, világos Philip Morrisból és világos Marlboróból. Jó néhány kartont vettünk, ez több millió forintos kiadás volt – mondta egy fővárosi, Kálvin térhez közeli trafik eladója. Mint megírtuk, a piac jó részét lefedő két nagy külföldi tulajdonú gyártó, a Philip Morris és az Imperial Tobacco november 17-ig nem egyezett meg az állami Országos Dohányboltellátóval (ODBE), amely kizárólagos jogot kapott a termékek nagykereskedelmére, vagyis egyedüliként szállíthat a trafikoknak. Korábban ezt a gyártók végezték a trafikokkal kötött szerződéseik alapján, ám új beszállítói szerződés hiányában többek között a Marlboro, a Multifilter, a Philip Morris, a Benson & Hedges, a Golden Gate, a Symphonia, a Mustang, a Főnix, a West, a Gauloises, a Davidoff márkák egyelőre elkerülik a dohányboltokat.

A november elsejével induló ODBE-t Sánta János cége, a Tabán Trafik és a British American Tobacco alkotja. Az új dohányellátó évi 7-10 milliárd forint haszonnal működhet. Mint ismeretes, a törvényalkotók kéthetes átmeneti időszakot jelentettek be a rendelési és szállítási hibák kiküszöbölése miatt. Ez idő alatt azonban nem egyezett meg az említett két gyártó az ODBE-val, pedig piaci adatok szerint a trafikok forgalmának felét ők adják. Szerintük előnytelen feltételeket kínáltak nekik.

– Nem láttam előre, hogy mi következik, nem volt erre több millió forintom. Így nem rendeltem előre többet a két gyártó termékeiből. Meg is látszik, a Marlboróból lassan teljesen kifogyunk, Multifilterből már csak néhány dobozunk van. Philip Morrisból a gyengébbik eltűnt a polcról három nap alatt – mondta egy Deák tér melletti trafikos.

Szerinte egy-két napon belül minden népszerű márkától megszabadítják a dohányosok. Ugyanakkor megjegyezte azt is, hogy manapság valamiért kevés a márkahű dohányzó. Inkább árkategóriás vevői vannak, a legtöbbjüknek teljesen mindegy, hogy 1000–1200 forint között milyen cigarettát kapnak. Szerinte a vásárlók jelentős része nem rója majd a várost azért, hogy fellelje kedvenc márkáját, így aztán marad a másik márka. Több belvárosi trafikban jártunk, ahol az eladók ugyanerről beszéltek. A legtöbben nem spájzoltak be előre, de volt, aki ötmillió forintot is kiadott, hogy bevásároljon. Szegedi, bajai és debreceni dohányos olvasóink szintén arról számoltak be, hogy kedvenc márkáik erőteljesen fogyóban vannak a városban, de hamar áttérnek másra.

A Népszabadság néhány napja arról számolt be, ha a két cég mégis meggondolná magát, akkor sem szűnne meg a hiány. Ugyanis akár három hétre is szükség lehet ahhoz, hogy a gyártók feltöltsék az ODBE raktárait a több hónapos árukészlettel. A dohánycégek jelenleg kivárnak, mivel Brüsszelben is vizsgálják a magyar dohányellátó koncesszióját, és az Európai Bizottság akár fel is függesztheti az új rendszert.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.