Dízelbotrány: januárban kezdődik a járművek visszahívása

Elkészültek a tervek az érintett motorok megjavítására.

MTI
2015. 12. 10. 15:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Matthias Müller a VW központjában tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a német közlekedési hatóság (KBA) jóváhagyta az EA189-es típusú motor Európában használt három változatának megjavítására kidolgozott eljárásokat, amelyek révén a társaság biztosítani tudja, hogy a motorok egyformán viselkednek normál üzemmódban és a károsanyag-kibocsátási teszteken, és megfelelnek valamennyi törvényi előírásnak.

A KBA jóváhagyása után a többi európai hatóság is pozitívan fogadta a javaslatokat a motorok megjavítására, így 2016 elején elkezdődhet a visszahívási akció. A kétliteres EA189-es TDI-motorral szerelt gépjárműveket már januártól elkezdik visszarendelni javításra, az 1,2 literesek javítása várhatóan a második negyedévben, az 1,6-osoké a harmadik negyedévben kezdődik.

A tulajdonosoknak nem kerül pénzbe a művelet, és nem is kell bejelentkezniük a VW-nél, mert a társaság mindenkit tájékoztat a javításról – mondta a vezérigazgató.

A művelet a tervek szerint 2016 végére befejeződik, és mind technikailag, mind pénzügyileg áttekinthető, elviselhető terheket jelent.

A 2 literes és az 1,2-es motoroknál elég egy szoftverfrissítés. Az 1,6-osoknál a szoftverfrissítés mellett be kell építeni a motor légtömegmérő berendezése elé egy úgynevezett áramlás-egyenirányító alkatrészt, egy műanyag hálót.

Ezzel az egyszerű és csekély költségű megoldással kapcsolatban gyakran felmerül, hogy miért nem alkalmazták eddig, a válasz erre a kérdésre pedig főleg abban rejlik, hogy eddig nem volt probléma az EA189-es motorokkal – mondta Matthias Müller.

Mint mondta, az Egyesült Államokban a jóval szigorúbb nitrogén-oxid-kibocsátási szabályok miatt „valamivel bonyolultabb” a helyzet. A VW intenzíven együttműködik a hatóságokkal, és bemutatja a motorok megjavítására kidolgozott eljárásokat, amint jóváhagyják azokat a hatóságok – tette hozzá.

A VW arra törekszik, hogy a dízelbotrány ne bénító hatást fejtsen ki, hanem katalizátor legyen a cégcsoport átalakításához, modernizálásához – húzta alá. Egy sor átalakítást végrehajtanak, ezek közül a legfontosabb, hogy a politikából ismert szubszidiaritás el alapján lazítják a központi irányítást, az egyes márkáknak és régióknak nagyobb önállóságot biztosítanak, ami azonban nagyobb felelősséget is jelent – mondta a vezérigazgató.

A társaság felügyelőbizottságának elnöke, Hans Dieter Pötsch a dízelbotrány feltárásáról elmondta, hogy hamarosan lezárul az a belső ellenőrzés, amelyben áttekintik a dízelmotorokra vonatkozó összes folyamatot és eljárást. Egy ezzel párhuzamosan, külső szakértők vezetésével folytatott másik vizsgálat 2016-ban is folytatódik. A Jones Day amerikai ügyvédi iroda irányításával zajló vizsgálatban nagyjából 380 alkalmazottól gyűjtöttek be adathordozókat, és 102 terabájtnyi – 50 millió nyomtatott könyvnek megfelelő nagyságú – adattömeget néznek át. A botrány feltárásának harmadik vetülete a felelősség megállapítása jogi értelemben. A tervek szerint mindennek eredményét a VW 2016. április 21-ei közgyűlésén mutatják be.

Az már most látható, hogy „nem egyetlen hibáról, hanem hibák láncolatáról van szó”, és ezt a láncolatot nem sikerült a vállalatnak saját erőből megtörnie, mert belső rendszerei nem voltak alkalmasak a visszaélés kiszűrésére – fejtette ki Hans Dieter Pötsch.

Hozzátette, hogy az eddig feltárt adatok alapján csupán néhány ember érintett az ügyben, köztük vezető menedzserek. Eddig kilenc munkatársat mentettek fel a dízelbotránnyal kapcsolatban, de még nem tudni biztosan, hogy közülük mennyien követtek el szabálytalanságot, törvénytelenséget – közölte.

A botrány azzal kezdődött, hogy az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptemberben megvádolta a VW-t, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. A legnagyobb európai autógyártó vállalat, a VW elismerte a csalást. Az ügy világszerte mintegy 11 millió gépjárművet érint, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.