Hatszázmilliárd forint a tét

Elvarratlan szál Brüsszellel: az aszfaltügy miatt szorul megint a hurok.

Gyöngyösi Balázs
2015. 12. 09. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén zárul a 2007 és 2013 közötti programozási időszak pénzügyi elszámolása, több mint 600 milliárd forintnyi uniós támogatásról továbbra is egyeztet az Európai Bizottság és Magyarország – mondta a köztévének Banai Péter Benő. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államháztartásért felelős államtitkára hozzátette: jelentős, a GDP arányában a két százalékot is meghaladó összegről van szó, amit a magyar államnak kell előfinanszírozni. Emlékeztetett rá, hogy év végéig minden olyan támogatást ki kell fizetni a kedvezményezett vállalatoknak, önkormányzatoknak, amelyek részben vagy egészben EU-s támogatásból valósulnak meg.

Banai kifejtette, hogy a brüsszeli testülettel fennálló, több programot érintő tárgyalások nem befolyásolják a magyar állam kifizetési kötelezettségét, ugyanakkor a kiadásokhoz kapcsolódó uniós támogatást az Európai Unió sok esetben nem utalja át. Emiatt jelentős államháztartási finanszírozási szükséglet jön létre, amely ideiglenesen emeli az államadósságot, hiszen hazai forrásokból és több állampapír-kibocsátásból kell a kiadásokat finanszírozni. Hangsúlyozta ugyanakkor, ez nem befolyásolja a GDP-arányos 2,4 százalékos hiánycélt, mert az uniós szabályok szerint az állam a jogosan várt, de még be nem érkezett támogatásokat is bevételként könyvelheti el. Az államtitkár elmondta: az egyeztetések döntő részben át fognak húzódni 2016-ra, de azzal kalkulálnak, hogy a viták előbb-utóbb lezárulnak, és legkésőbb jövőre a bizottság át fogja utalni a visszatartott támogatásokat.

Bár az NGM erről hivatalosan nem beszél, lapunk a tárcához közeli forrásokból úgy értesült, hogy lénygében most is az évek óta húzódó aszfaltügy áll a háttérben. A 2007–2013-as ciklusban éppen 600 milliárd forintnyi útépítést finanszírozott az unió. A nézeteltérés onnan ered, hogy a magyar hatóságok előírták, az építkezésekre 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot, de az EU szerint ez felvetette a versenykorlátozás gyanúját. Első körben 240 milliárd forintról sikerült igazolni, hogy a magyar kiírás valódi versenyt biztosít, a további 360 milliárdról viszont eltért a két fél álláspontja.

A folytatásban mégis a teljes állományt vette górcső alá Brüsszel. Eredetileg 150 milliárd forint körüli összegről szólt a várható bírság, a vizsgálatok elmélyülésével azonban ennek a többszörösére is nőhetett a büntetés. A pénzügyi korrekció mértéke minden ilyen esetben 2 és 100 százalék közé eshet, az EU első körben 25 százalékot helyezett kilátásba.

Bár a kormány nyomatékosította, hogy nem hajlandó fizetni, és az Európai Unió bíróságára megy az igazáért. Keresete beadásakor azzal a patthelyzettel szembesült Luxembourgban, hogy 18 hónapig is elhúzódhat az ügy, így viszont kifuthat az időből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.