Nem bírta a rohamot a dohány-nagykereskedő rendszere

A trafikosok közül sokan nem annyit, vagy nem is azt kapják, amit megrendeltek.

MNO
2015. 12. 09. 12:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sokkal indulása után gyakorlatilag összeomlott a monopolhelyzetbe hozott Országos Dohányboltellátó Kft. (ODBE) dohány-nagykereskedő, árumegrendelő és kiszállító rendszere – írta a lap több forrásra hivatkozva.

Ahogy az ODBE honlapján is olvasható, többféle korlátozást léptettek érvénybe a korábbiakhoz képest.

Utóbbi fapados módszerrel meg is járták páran a lap szerint: egyik forrásuk arra hivatkozik, hogy volt, aki hatvan kilométert utazott a semmiért.

Nemcsak a viszonteladói központokban rostokolnak: az ODBE internetes árumegrendelő rendszere hétfőn sorra dobta vissza az igényléseket, keddre pedig csak annyit változott, hogy egyrészt sokan nem annyit kaptak, amennyit megrendeltek, másrészt nem a megrendelt termékekről kaptak visszaigazolást, hanem ami éppen raktáron volt – ha volt.

Korábban a gyártók nyilván abban voltak érdekeltek, hogy minél több bevételhez jussanak, így megtettek mindent a kiskereskedőknek: ha kellett, hetente többször megfordultak egy-egy trafikban, a soron kívüli megrendeléseket pedig egy nap alatt, díjmentesen leszállították. A gyártók és trafikosok közé beiktatott monopolhelyzetű nagykereskedő most a forgalom három százaléka – mintegy 16 milliárd forint versenymentes bevétel – fejében veszi fel és szállítja ki a csomagokat. Ám nem mindegy, hogy a trafik milyen forgalmat bonyolít le, mert akad, akihez csak egyszer mennek, és a soron kívüli rendelésre is csak havonta egyszer van lehetőség.

Ennek ellenére az ODBE úgy kommentálta a lap felvetéseit a keddi cikk szerint, hogy ezen problémák csak néhány trafikost érintenek, és „a dohányboltok túlnyomó többsége elégedett”. Szerdán közleményükben a Philip Morris Kft. és az Imperial Tobacco Kft. kései csatlakozására fogták, hogy normál üzletmenet 180 százalékának megfelelő terhelést kap a rendszer, és határozottan cáfolták, hogy összeomlott a rendszer.

A vásárolt mennyiségi korlátozásról szóló állításokat is elutasították, ám a következő mondatban azt írják: a viszonteladói központokban rendelési darabszám limitet állítanak be, így ott csak bizonyos mennyiségű megrendelést vesznek fel minden nap, és a rendelés leadási határideje 12.00 óra lesz. Mint írják, a megrendeléskor leadott és a szállítólevél-visszaigazolásban szereplő mennyiség között eltérés csak azért lehet, mert a megrendelésben szereplő egyes termékekből készlethiány alakult ki a gyártói hiányos beszállítás miatt. Olyan eset, hogy a megrendelt termék helyett a visszaigazolásban a kiskereskedő más márkával szembesüljön, mint amit megrendelt, eddig nem fordult elő és ezután sem fog.

A kifizetésekkel kapcsolatban hangsúlyozták: így legfeljebb másfél millió forint értékben tudnak vásárolni a készpénzfizetési törvény miatt, bankkártyás fizetés esetén pedig értékbeli korlátozás nélkül. Azt viszont megerősítették, hogy az ad-hoc megrendelések felvételét és kiszállítását szüneteltetik az egész országban erre a hétre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.