Magyar hús kerül a magyar asztalra?

A multik előnyben részesítik a magyar beszállítókat, ez viszont gyakran akadályba ütközik.

Gyöngyösi Balázs
2016. 05. 26. 12:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hogyan oszlik meg a nagy élelmiszerláncok beszerzése a magyar termékek és az importáruk között a baromfi-, sertés- és marhahús, valamint a húskészítmények terén, illetve a húsvásárlás terén milyen fogyasztási szokások figyelhetőek meg – körkérdés formájában ennek járt utána lapunk a jelentősebb áruházláncok bevonásával. A felmérésből kiderült, hogy a multik előnyben részesítik a magyar beszállítókat, ez viszont gyakran akadályba ütközik.

– A baromfibeszerzés 99,4 százalékát friss magyar baromfi adja, a maradék 0,6 százalék pedig speciális gmo-mentes, 50 százalékban kukoricán nevelt baromfit takar, mely külföldről érkezik – közölte a Magyar Nemzettel a Spar kommunikációs vezetője. Maczelka Márk kifejtette, a mennyiségi részarányok egyértelműen a csirke felé billennek, a pulyka a második, a kacsa a harmadik legnépszerűbb a termékcsoporton belül. Az árváltozásokkal kapcsolatban rámutatott, hogy a vágócsirke olcsóbb, a kacsa pedig drágább lett. A húskészítmények, azaz a felvágottak beszerzéséről elmondta: 89 kontra 11 százalék a magyar és a hazai feldolgozású termékek, illetve az import aránya. Utóbbiak egyrészt tájjellegű, eredetvédett termékek, úgymint a pármai vagy a fekete-erdei sonka, a belga pástétom, másrészt a piac igényli ezen áruk polcon tartását a választék színesítése érdekében, például a magas minőségű német sonkák esetében. Sertésalapú felvágottak közül adnak el a legtöbbet, a baromfi- és a marhalapúak kereslete csekélyebb. Érdeklődésünkre a Spar arról is beszámolt, hogy üzleteikben a sertéshús esetében közel 80 százalékos a magyar beszerzés aránya, elsősorban a véges szállítói kapacitások miatt nincs elegendő áru Magyarországról. A marhahús esetében ez a szám fordított, szinte minden külföldről érkezik, mivel nincs megfelelő minőségű vágóhíd idehaza marhavágásra.

A Tesco sajtóosztálya azt tudatta lapunkkal, hogy hetente mintegy egymillió kilogramm friss húst értékesít. Az áruházakba kerülő baromfihús száz, a hal 90, a vörös húsok közül a sertés 75, a marha 10 százaléka hazai beszállítóktól származik. Míg a hazai sertéshúst a hipermarket a lengyel és német piacokról egészíti ki, addig a marhahús főként Lengyelországból és Írországból származik. A vállalat egyúttal segíti a húsexportot is: a magyar baromfi több európai áruházban is az állandó kínálat része, főként Csehországban és az Egyesült Királyságban. A trendekkel kapcsolatban a társaság aláhúzta: a sertéshús általános forgalmi adójának 27-ről 5 százalékra való csökkentése kedvezően hatott a sertéstermékek iránti keresletre, ugyanakkor a baromfihúsok forgalma nem csökkent számottevően. A húsokra vonatkozó szigorú, többlépcsős minőség-ellenőrzés során a Tesco szakértői megvizsgálják a címkézést, a csomagolás épségét, és tárolási teszteket végeznek. A minőségbiztosítási folyamat a boltokba kerülés után is folytatódik. Szigorú rendszer szerint követik nyomon a húsok lejárati idejét, vásárlói teszteket is végeznek.

– A CBA-hálózatnál a magyar termékek részaránya meghaladja a 80 százalékot – idézte fel érdeklődésünkre Fodor Attila kommunikációs igazgató a Budapesti Corvinus Egyetem élelmiszer-ipari felmérését. Mint mondta, a franchise-rendszergazda CBA Kereskedelmi Kft. nem gyűjt részletes adatokat a termékek megoszlásával kapcsolatban, ugyanakkor a legmesszebbmenőkig támogatják a magyar termelők piacra jutását, így minden esetben törekszenek arra, hogy üzleteikben a lehető legmagasabb részarányt érje el a magyar termékek kínálata. Az Aldi arról tájékoztatta a Magyar Nemzetet, hogy a vásárlók ugyan árérzékenyek, mégis egyre nagyobb az igényük az egészségesebb és magasabb minőségű termékek iránt. Míg a virslik, kolbászok és rúdáruk területén elsősorban a sertés alapanyagú termékek népszerűek, addig a sonkák közül egyre többen keresik a baromfialapú termékeket. Állításuk szerint a friss hústermékek közül a csirke-, pulyka-, kacsa- és sertéshús száz százalékban magyar, a marhahús pedig Ausztriából érkezik. A sertéstőkehúsról ez az áruház is megjegyezte, hogy a 22 százalékpontos áfacsökkentés 17 százalékos árcsökkenést hozott, de az Aldi nem csupán az adóváltozásából származó árelőnyt adja tovább vásárlóinak, hanem minden termék bruttó árát 22 százalékkal csökkentette. Ez összesen 14, kizárólag magyar beszállítóktól származó terméket érint.

– Az Auchan Magyarország Kft. törekszik arra, hogy lehetőség szerint minőségi, magyar termékeket tartson a polcain – tudatta lapunkkal Samu Zsófia kommunikációs vezető. Elmondta, hogy a baromfitermékeket kizárólag magyar gyártóktól szerzik be, a marhahús esetében több mint 90 százalékos, a sertésnél mintegy 97 százalékos a hazai beszállítók aránya. Utóbbiak 90 százaléka Kiváló Minőségű Sertéshús (KMS) védjeggyel rendelkezik, illetve minden magyar beszállító csak magyar származási helyű, azaz Magyarországon született, nevelt, vágott sertést szállít be. Kiemelte, hogy az általuk forgalmazott sertéshús közel hét százaléka a háztáji programban nevelkedett sertés. Az Auchan azt is tudatta, hogy a felvágottak, húskészítmények polcain található áruk 80 százaléka hazai, s a tapasztalatok szerint vásárlóik amellett, hogy árérzékenyek, egyre inkább a minőséget is előtérbe helyezik, így legfőképpen a termékek ár-érték aránya fontos szempont. Mindemellett az elmúlt egy-másfél évben fokozottan előtérbe került az egészségtudatos táplálkozás és az allergénmentesség, így rendkívül népszerűek lettek a glutén-, laktóz- és szójamentes termékek, most már az ételallergiában szenvedők is megtalálhatják polcaikon a számukra megfelelő minőségi választékot a különböző árkategóriákban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.