Hogyan oszlik meg a nagy élelmiszerláncok beszerzése a magyar termékek és az importáruk között a baromfi-, sertés- és marhahús, valamint a húskészítmények terén, illetve a húsvásárlás terén milyen fogyasztási szokások figyelhetőek meg – körkérdés formájában ennek járt utána lapunk a jelentősebb áruházláncok bevonásával. A felmérésből kiderült, hogy a multik előnyben részesítik a magyar beszállítókat, ez viszont gyakran akadályba ütközik.
– A baromfibeszerzés 99,4 százalékát friss magyar baromfi adja, a maradék 0,6 százalék pedig speciális gmo-mentes, 50 százalékban kukoricán nevelt baromfit takar, mely külföldről érkezik – közölte a Magyar Nemzettel a Spar kommunikációs vezetője. Maczelka Márk kifejtette, a mennyiségi részarányok egyértelműen a csirke felé billennek, a pulyka a második, a kacsa a harmadik legnépszerűbb a termékcsoporton belül. Az árváltozásokkal kapcsolatban rámutatott, hogy a vágócsirke olcsóbb, a kacsa pedig drágább lett. A húskészítmények, azaz a felvágottak beszerzéséről elmondta: 89 kontra 11 százalék a magyar és a hazai feldolgozású termékek, illetve az import aránya. Utóbbiak egyrészt tájjellegű, eredetvédett termékek, úgymint a pármai vagy a fekete-erdei sonka, a belga pástétom, másrészt a piac igényli ezen áruk polcon tartását a választék színesítése érdekében, például a magas minőségű német sonkák esetében. Sertésalapú felvágottak közül adnak el a legtöbbet, a baromfi- és a marhalapúak kereslete csekélyebb. Érdeklődésünkre a Spar arról is beszámolt, hogy üzleteikben a sertéshús esetében közel 80 százalékos a magyar beszerzés aránya, elsősorban a véges szállítói kapacitások miatt nincs elegendő áru Magyarországról. A marhahús esetében ez a szám fordított, szinte minden külföldről érkezik, mivel nincs megfelelő minőségű vágóhíd idehaza marhavágásra.
A Tesco sajtóosztálya azt tudatta lapunkkal, hogy hetente mintegy egymillió kilogramm friss húst értékesít. Az áruházakba kerülő baromfihús száz, a hal 90, a vörös húsok közül a sertés 75, a marha 10 százaléka hazai beszállítóktól származik. Míg a hazai sertéshúst a hipermarket a lengyel és német piacokról egészíti ki, addig a marhahús főként Lengyelországból és Írországból származik. A vállalat egyúttal segíti a húsexportot is: a magyar baromfi több európai áruházban is az állandó kínálat része, főként Csehországban és az Egyesült Királyságban. A trendekkel kapcsolatban a társaság aláhúzta: a sertéshús általános forgalmi adójának 27-ről 5 százalékra való csökkentése kedvezően hatott a sertéstermékek iránti keresletre, ugyanakkor a baromfihúsok forgalma nem csökkent számottevően. A húsokra vonatkozó szigorú, többlépcsős minőség-ellenőrzés során a Tesco szakértői megvizsgálják a címkézést, a csomagolás épségét, és tárolási teszteket végeznek. A minőségbiztosítási folyamat a boltokba kerülés után is folytatódik. Szigorú rendszer szerint követik nyomon a húsok lejárati idejét, vásárlói teszteket is végeznek.