A lítium lehet a jövő nagy üzlete?

Jönnek az elektromos autók, és élénkülést hozhatnak az akkumulátorokhoz használt fém piacára.

Magyar Nemzet
2016. 06. 27. 17:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évvel ezelőtt még elképzelhetetlennek tűnt, hogy rövidesen az elektromos autók a mindennapok részei lesznek, ma azonban már senki sem gúnyolódik rajtuk, és nyilvánvaló, hogy a lítium lesz a következő évszázad olaja, vagyis az új szupernyersanyag – hívta fel a figyelmet az Energiainfó.hu. A szakportál felidézi, hogy az elektromos autók gyártásában már eddig is élenjáró amerikai Tesla megkezdte az egyik legnagyobb tengerentúli akkumulátorgyártó óriástársaság felvásárlását, és belefogott egy saját gyár építésébe is. A Tesla mellett mások sem tétlenkednek, nehogy lemaradjanak a versenyben. A Volkswagen-konszern például harminc modellje gyártását állítja le, hogy az új technológiára tudjon koncentrálni, és erre jó oka is van. Egyrészt nagyon megégette magát a közelmúltban azzal, hogy kiderült, manipulálták a dízelüzemű autóik károsanyag-kibocsátási mutatóit, tehát ésszerű a „tiszta” oldalát is reklámoznia, másrészt erre kényszerítik a szabályok is. Németországban ugyanis 2030-tól minden új gépjárműnek károsanyag-kibocsátástól mentesnek kell lennie, s ezért – ahogy azt a portál felidézi – a szövetségi kormány egyezséget kötött az autógyártókkal, hogy együttesen 1,4 milliárd dollárt fektetnek be az e-mobilitás fejlesztésébe. Ennek része az is, hogy a Volkswagen a Teslához hasonlóan maga is akkumulátorgyár építésébe kezd, hogy függetleníteni tudja magát az ázsiai beszállítóktól. Német lapértesülések szerint még nem dőlt el, hogy az üzem hol épül meg. Felhúzhatják odahaza is, de felvetődött helyszínként Kelet-Európa éppúgy, mint Ázsia.

Sigmar Gabriel alkancellár, gazdasági miniszter a német e-mobilitási program április végén tartott bemutatóján hangsúlyozta: az állami ösztönzés hozzásegít ahhoz, hogy „tömegcikké” váljék az elektromos autó, a német cégek az élre kerüljenek a harmadik és negyedik generációs akkumulátorok fejlesztésében. Abban bíznak, hogy 2020-ra 500 ezer elektromos autót értékesítenek majd – köztük minden bizonnyal olyanokat is, amelyeket teherszállításra használnak majd. Egy amerikai cég, amelyet szintén a legendás horvát-szerb feltaláló után neveztek el, csak nem Teslának, hanem Nikolának, már épített is ilyen nyerges vontatót. Igaz, ez nem akkumulátorban tárolt villamos energiával működik, hanem gázturbinás generátor hajtja, de ha erős trenddé válik a zéró emissziós járművek iránti igény, ez alól a tehergépjárművek gyártói sem vonhatják ki magukat.

A lítium árának emelkedése az okostelefonok térhódításával kezdődött. Ezek akkumulátorában ugyancsak lítiumot használnak. Így a fém legnagyobb piacán, Kínában a tavalyi hétezer dollárról idén már 20 ezer dollár közelébe emelkedett a lítium ára. De a kereslet most olyan nagynak tűnik, hogy az áremelkedést aligha állíthatja meg valami – hacsak a fejlesztőknek nem sikerül olyan megoldást találniuk, amellyel kiváltható a lítium az akkumulátorokból. Vannak is ilyen kísérletek, de a közeljövőben még nem kecsegtetnek átütő sikerrel.

A lítium a földön található legkisebb fajsúlyú fém. Nagyobb mennyiségben Dél-Amerikában lelhető fel. Chilében, Argentínában és Bolíviában található a világ ismert lítiumkészleteinek több mint nyolcvan százaléka. A megnövekedett igények miatt sokan arra számítanak, hogy ezek az országok olyan ütemű fejlődésen mehetnek keresztül, mint például Szaúd-Arábia az olajláz kitörése után.

Az elektromosautó-gyártó Tesla Motors 2,8 milliárd dolláros vételi ajánlatot tett az ugyancsak amerikai napelemgyártó SolarCity cégre. A The Wall Street Journal értesülése szerint a felvásárlás ötlete Elon Musktól, a Tesla Motors vezetőjétől származik, aki egyben a SoralCity igazgatótanácsának elnöke, és mindkét cégben a legnagyobb tulajdoni hányaddal rendelkezik. Elon Musk a Tesla 19 százalékos, a SolarCity 22 százalékos tulajdonosa. A felvásárlási ajánlat alapján a SolarCity részvényenkénti vételi ára 27,50 dollár körül van. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.