Áfacsalásgyanús étolajak a boltokban

A hazai áruházak polcain újra megjelentek a feltűnően olcsó külföldi termékek.

Horváth Attila
2016. 06. 23. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét megjelentek a külföldről importált, korábban az áfacsalók által előszeretettel forgalmazott étolajmárkák a Reálban, a CBA-ban és több kisebb élelmiszerboltban – közölte lapunkkal független piackutatók egy csoportja. A gazdasági szakemberekből álló csoport még az elhíresült Bunge-botrány idején jött létre. Az amerikai cég Magyarországon forgalmaz étolajat, a legnagyobb piaci szereplő. A Bunge 2011-ben arra kérte a szakértői csoportot, nézzen utána, mennyire mélyen érinti az áfacsalás az étolaj magyar piacát. A hosszas kutatómunka után a Bunge 2013-ban feljelentést tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), ami után 2,3 milliárdos áfacsalásra derült fény. Kiderült, hogy közel két tucat étolajtermék lehetett érintett a csalási ügyekben. Ezek java része Romániából származott, de volt ukrán és szerb gyártmány is a gyanús étolajok között. Az ügynek 14 gyanúsítottja volt, és az elhíresült amerikai kitiltási botrány követte. Idekapcsolódik a nemrég elsőfokú ítélettel zárult úgynevezett Bunge-per is (lásd keretes írásunkban), ahol a vád befolyással üzérkedés volt.

Az egykori csoport szerint a korábban gyanússá vált márkákból jó néhány megint nagy tételben kapható a boltokban. A nevük elhallgatását kérő szakértők az ország 14 településén vásároltak étolajat, s egyebek mellett arra figyeltek, hogy a kötelezően feltüntetendő adatok szerepelnek-e a címkéjükön. A magyar szabályozás meglátásuk szerint rendkívül megengedő, elég a gyártót vagy a disztribútort, azaz a forgalmazót feltüntetni. Más alapvető élelmiszernél az élelmiszer-biztonsági törvény rendelkezései szerint a gyártót is kötelező feltüntetni a termék csomagolásán.

A vizsgálatot végző csoport rámutatott, bizonytalan hátterű, cseh, ukrán, szerb, horvát cégek kerültek a címkékre, meghatározhatatlan telephellyel. Ez pedig gyanús, mert a csalók, kihasználva a határok könnyű átjárhatóságát és az ellenőrzés hihetetlen hiányosságait, az úgynevezett körhintacsalás során előszeretettel viszik be a például Ukrajnában megvásárolt árucikket Szlovákiába, és onnan hozzák Magyarországra. A csoport szerint az is rendkívül furcsa, hogy a Tena márkán Horvátországot tüntették fel gyártóként. Ott ugyanis gyakorlatilag nem terem napraforgó, amiből olajat lehet készíteni. Ráadásul ezt egy cseh cég forgalmazza, így onnan érkezik a termék Magyarországra, de még így is csak maximum 370 forint körül árulják a boltokban.

A független piackutató kifejtette, ha minden szabályosan működne, akkor nem tudnák ilyen alacsonyan tartani a termékek árát. Ezt csak többszörösen áfacsalt árukkal lehet elérni. A Magyarországon gyártott, Bunge által forgalmazott Vénusz olaj 400–420, a Floriol 500–510, a Kunsági éden 400 forintért kapható. Ehhez képest például a Horvátországban gyártott Tena 309, az ukrán Majola pedig 315 forintért is megvásárolható literenként. A szervezet nyolc olyan márkát azonosított, amelyek élelmiszer-biztonság és áfacsalás szempontjából tekinthetők gyanúsnak. Furcsállták azt a kifejezést is, hogy az „EU-ban legyártva”. Ez a szöveg a Sunflower márkanévre keresztelt termék csomagolásán szerepel eredetmegjelölésként, ugyanezen pedig forgalmazóként szintén egy cseh céget tüntettek fel.

A gyanúsan olcsó olajok kapcsán érdeklődtünk a forgalmazó bolthálózatok véleményéről is. Például megkérdeztük a nemzeti büszkeségét hirdető magyar üzletláncot, a CBA-t, milyen úton kerül polcaira a szerb, a horvát, illetve az „EU-ban gyártott” árucikk. – A terméket beszállító, magyar székhelyű céggel szerződéses kapcsolatban állunk. Semmi olyan információ nem áll a rendelkezésünkre, hogy a beszállítóval, illetve a termékekkel bármilyen probléma lenne – közölte megkeresésünkre a magyar árui sokaságára büszke társaság kommunikációs igazgatója. Fodor Attila hozzátette, a szállító nyilatkozik arról, hogy az áthárított áfát a költségvetéssel szemben elszámolja. A kommunikációs vezető hangsúlyozta, a hatóságok nyilvános adatbázisai és közhiteles nyilvántartások alapján a kereskedelemben szokásos ellenőrzési eljárásoknak vetik alá partnereiket a szerződéskötések előtt.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal és a Reál lapzártánkig nem reagált megkeresésünkre. A köztudottan csigalassú reagálású NAV-nál kérdéseink után közölték, az egynapos válaszadási határidő nem elegendő ahhoz, hogy nyilatkozzanak a témában, későbbre ígértek tájékoztatást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.