Ismét megjelentek a külföldről importált, korábban az áfacsalók által előszeretettel forgalmazott étolajmárkák a Reálban, a CBA-ban és több kisebb élelmiszerboltban – közölte lapunkkal független piackutatók egy csoportja. A gazdasági szakemberekből álló csoport még az elhíresült Bunge-botrány idején jött létre. Az amerikai cég Magyarországon forgalmaz étolajat, a legnagyobb piaci szereplő. A Bunge 2011-ben arra kérte a szakértői csoportot, nézzen utána, mennyire mélyen érinti az áfacsalás az étolaj magyar piacát. A hosszas kutatómunka után a Bunge 2013-ban feljelentést tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), ami után 2,3 milliárdos áfacsalásra derült fény. Kiderült, hogy közel két tucat étolajtermék lehetett érintett a csalási ügyekben. Ezek java része Romániából származott, de volt ukrán és szerb gyártmány is a gyanús étolajok között. Az ügynek 14 gyanúsítottja volt, és az elhíresült amerikai kitiltási botrány követte. Idekapcsolódik a nemrég elsőfokú ítélettel zárult úgynevezett Bunge-per is (lásd keretes írásunkban), ahol a vád befolyással üzérkedés volt.
Az egykori csoport szerint a korábban gyanússá vált márkákból jó néhány megint nagy tételben kapható a boltokban. A nevük elhallgatását kérő szakértők az ország 14 településén vásároltak étolajat, s egyebek mellett arra figyeltek, hogy a kötelezően feltüntetendő adatok szerepelnek-e a címkéjükön. A magyar szabályozás meglátásuk szerint rendkívül megengedő, elég a gyártót vagy a disztribútort, azaz a forgalmazót feltüntetni. Más alapvető élelmiszernél az élelmiszer-biztonsági törvény rendelkezései szerint a gyártót is kötelező feltüntetni a termék csomagolásán.
A vizsgálatot végző csoport rámutatott, bizonytalan hátterű, cseh, ukrán, szerb, horvát cégek kerültek a címkékre, meghatározhatatlan telephellyel. Ez pedig gyanús, mert a csalók, kihasználva a határok könnyű átjárhatóságát és az ellenőrzés hihetetlen hiányosságait, az úgynevezett körhintacsalás során előszeretettel viszik be a például Ukrajnában megvásárolt árucikket Szlovákiába, és onnan hozzák Magyarországra. A csoport szerint az is rendkívül furcsa, hogy a Tena márkán Horvátországot tüntették fel gyártóként. Ott ugyanis gyakorlatilag nem terem napraforgó, amiből olajat lehet készíteni. Ráadásul ezt egy cseh cég forgalmazza, így onnan érkezik a termék Magyarországra, de még így is csak maximum 370 forint körül árulják a boltokban.