Üdvözli a hazai buszipar a kormánynak azokat a célkitűzéseit, amelyek az ágazat megrendeléseinek felfuttatását célozzák, az ördög azonban a részletekben rejlik, ezek ismerete nélkül egyelőre korai lenne pezsgőt bontani – nagyjából így foglalható össze a buszgyártókat tömörítő szakmai szervezet álláspontja azokkal a múlt héten napvilágot látott elképzelésekkel kapcsolatban, amelyek szerint az állam több tíz milliárd forintot biztosítana a Volán társaságoknak vagy azok jogutódjainak új járművek beszerzésére a következő három évben.
Mint azt Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke lapunk megkeresésére kifejtette, örömteli, hogy a kormány nemzeti buszgyártási stratégia kidolgozásába kezdett, s remélik, a mostani program nem jut a korábbi próbálkozások sorsára, amelyekből nem lett semmi. Szavai szerint reményt keltő, ugyanakkor kézenfekvő is, hogy a megrendeléseket kívánják ösztönözni, a Volán társaságok állománya ugyanis öreg. A szervezet elnöke úgy véli, a buszgyártási ágazatnak nem elsősorban állami támogatásra van szüksége, hanem arra, hogy a hazai kereslet és a hazai kínálat találkozzon. Beszerzések az utóbbi években is voltak, ám ezeket úgy írták ki, hogy magyar gyártók azokon véletlenül sem tudtak elindulni.
Ahhoz, hogy a hazai buszállomány átlagkora ne haladja meg a tíz évet, több ezer új jármű beszerzésére lenne szükség. Erre uniós források is rendelkezésre állnak, tehát valójában plusz állami ráfordítás nélkül felépíthető lenne egy egész ágazat – fogalmazott a Mabusz elnöke, megjegyezve: a hazai buszoknál a hozzáadott érték nyolcvan százalékban magyar, hiszen a fejlesztés és gyártás jelentős része idehaza történik, alig van részegység, amelyet külföldi beszállítótól kell rendelni. Szintén a magyar buszipar helyzetbe hozása mellett szól, hogy több ezer munkahelyet lehet kialakítani, ráadásul az áfából jelentős bevétele lehet az államnak is, ami külföldi megrendelések esetében nem mondható el.
Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkára a Világgazdaságnak beszélt arról, hogy a Volán társaságok, illetve a jogutódjaik hároméves feltételes közbeszerzési pályázatot írnának ki új autóbuszok beszerzésére, az állam ezáltal hosszú távú megrendelést biztosítana a magyarországi autóbuszgyártóknak. A Volánok várhatóan 35 milliárd forintos tőkejuttatásban részesülnének beszerzéseikhez. Az államtitkár megjegyezte: a kormány nem garantálhatja, hogy hazai társaságok legyenek a tenderek nyertesei.