Évről évre tisztul a magyarországi utazásszervezési piac – állapította meg az Opten céginformáció-szolgáltató legfrissebb tanulmányában. Tavaly mintegy 30 százalékkal emelkedett a megszűnő cégek száma ebben az ágazatban. Az elemzés pozitív jelként értékeli, hogy a felszámolással megszűnő cégek száma jelentősen, 41 százalékkal csökkent. Fontos az is, hogy ismét egyre többen látnak üzleti lehetőséget e területen Magyarországon. Idén már az első fél évben annyi utazásszervező céget alapítottak, mint a tavalyi esztendő egészében. A nyereségességet tekintve az utazásszervezők számára már 2015 is jó év volt, de a cégek mintegy negyede így is veszteséggel zárt. A vállalkozások több mint hét százaléka még két éve sem működik, 60 százalékuknak viszont már több mint tízéves múltja van. Ugyanakkor a közel 1300 céget és mintegy ötezer alkalmazottat felölelő piac átalakulóban van, amit nagyban befolyásol, hogy miként reagálnak a célpontok beszűkülésére. Az Opten szerint nemcsak belföldön, hanem az Európai Unióban és a világ legtöbb országában is az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az utazási szokások.
A Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke lapunk kérdésére válaszolva elmondta, az internet elterjedése valóban hozott változásokat. Molnár Judit szerint sokan intézik maguknak a repülőjegy vásárlását és a szállásfoglalást, mert olcsóbbnak tartják, ráadásul jó érzés is az önálló szervezés. Az irodák azonban alkalmazkodtak az átalakuló piaci és technológiai környezethez. – Mindezek ellenére azért nő az irodák száma, mert sokaknak továbbra is szükségük van a szolgáltatásra. Egy ideig amerikai mintára nálunk is nagyobb számban voltak olyan cégek, amelyek arra kérték alkalmazottaikat, hogy maguknak szervezzék le üzleti útjaikat, így akartak spórolni. Ez a modell azonban nem vált be, jellemzően magasabb költséggel járt, mintha az utazásszervezőkre bízták volna. Ezt felismerve a cégek ma már inkább az utazási irodákat kérik fel az üzleti utak megszervezésére – fejtette ki az alelnök.