Jobb a szervezett út?

A megváltozott üdülési szokások ellenére sokan fordulnak utazási irodákhoz.

Horváth Attila
2016. 07. 22. 13:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évről évre tisztul a magyarországi utazásszervezési piac – állapította meg az Opten céginformáció-szolgáltató legfrissebb tanulmányában. Tavaly mintegy 30 százalékkal emelkedett a megszűnő cégek száma ebben az ágazatban. Az elemzés pozitív jelként értékeli, hogy a felszámolással megszűnő cégek száma jelentősen, 41 százalékkal csökkent. Fontos az is, hogy ismét egyre többen látnak üzleti lehetőséget e területen Magyarországon. Idén már az első fél évben annyi utazásszervező céget alapítottak, mint a tavalyi esztendő egészében. A nyereségességet tekintve az utazásszervezők számára már 2015 is jó év volt, de a cégek mintegy negyede így is veszteséggel zárt. A vállalkozások több mint hét százaléka még két éve sem működik, 60 százalékuknak viszont már több mint tízéves múltja van. Ugyanakkor a közel 1300 céget és mintegy ötezer alkalmazottat felölelő piac átalakulóban van, amit nagyban befolyásol, hogy miként reagálnak a célpontok beszűkülésére. Az Opten szerint nemcsak belföldön, hanem az Európai Unióban és a világ legtöbb országában is az utóbbi időben jelentősen megváltoztak az utazási szokások.

A Magyar Utazási Irodák Szövetségének alelnöke lapunk kérdésére válaszolva elmondta, az internet elterjedése valóban hozott változásokat. Molnár Judit szerint sokan intézik maguknak a repülőjegy vásárlását és a szállásfoglalást, mert olcsóbbnak tartják, ráadásul jó érzés is az önálló szervezés. Az irodák azonban alkalmazkodtak az átalakuló piaci és technológiai környezethez. – Mindezek ellenére azért nő az irodák száma, mert sokaknak továbbra is szükségük van a szolgáltatásra. Egy ideig amerikai mintára nálunk is nagyobb számban voltak olyan cégek, amelyek arra kérték alkalmazottaikat, hogy maguknak szervezzék le üzleti útjaikat, így akartak spórolni. Ez a modell azonban nem vált be, jellemzően magasabb költséggel járt, mintha az utazásszervezőkre bízták volna. Ezt felismerve a cégek ma már inkább az utazási irodákat kérik fel az üzleti utak megszervezésére – fejtette ki az alelnök.

Magánutak esetében is sokan fordulnak hozzájuk: az idősebb generáció tagjai például, akik nem napi szintű internethasználók, szívesebben választják őket. A fiatalabbak is ezt teszik, ha a munka és a család mellett nincs idejük ezzel foglalkozni. Az idegen nyelvterületre, különleges helyszínekre utazó magyar turisták körében is népszerűek a szakosodott irodák. Molnár Judit példaként távoli, egzotikus úti célokat hozott fel, ahová jóval nehezebb egyénileg utazást szervezni. Így például Iránban még mindig korlátozzák az internetet, így egyénileg gyakorlatilag lehetetlen az ősi Perzsia szépségeit felfedezni. Hozzátette, a bonyolult külpolitikai helyzet miatt az utazási irodák biztonságot is jelentenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.