Közös vasútfejlesztés

Jövőre kényelmesebb lesz a Budapest–Pozsony–Prága járat.

Bodacz Péter
2016. 07. 05. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hónapok óta tárgyal a cseh és a magyar állami vasúttársaság arról, hogy a Budapest–Prága-vasútvonalon miként valósítsák meg azokat a fejlesztéseket, amelyek révén a jelenleginél jóval magasabb színvonalon lehet utazni a két főváros között. Az egyeztetések 2016 második felében zárulhatnak, a szükséges beruházások jövő év közepére készülhetnek el – derül ki a MÁV lapunk érdeklődésére küldött tájékoztatásából.

A társaságot annak kapcsán kérdeztük, hogy a Cseh Vasutak elnök-vezérigazgatója a Vasutas Magazinban presztízskérdésnek nevezte, hogy tető alá hozzák a fejlesztési együttműködést a magyar vállalattal. Pavel Krtek a szaklapnak kifejtette: nemcsak a Prága–Berlin–Hamburg-, illetve a Prága– Bécs-vasútvonalat akarja színvonalasabbá tenni, hanem a Prága–Budapest-vonalat is, ehhez arra van szükség, hogy a magyar és a cseh vasúttársaság szerződésbe foglalja az egységes járműparkra és a szolgáltatások színvonalára vonatkozó követelményeket. Ennek érdekében a magyar fél teljeskörűen felújítja a spanyoloktól a kilencvenes évek közepén vásárolt CAF-kocsikat, ők pedig pályázatot írtak ki 50 modern, 200 kilométer óránkénti sebességre is képes kocsi beszerzésére, ezzel jelentősen javulhat a szolgáltatás színvonala.

A MÁV tájékoztatott arról is, hogy már hozzákezdtek a főként a nemzetközi vasúti forgalomban használt CAF-kocsik teljes körű felújításához. A vasúttársaság tájékoztatása szerint a termes, illetve a fülkés kocsikat is új klímával, vezeték nélküli internettel, konnektorokkal, korszerű utastájékoztatási rendszerrel és kerékpár-szállítási lehetőséggel látják el. – A fejlesztések bevezetése mindkét ország részéről 2017 első fél évének végén várható – áll a MÁV válaszában.

Krtek múlt héten adott interjújában beszélt arról is, hogy Franciaország és Németország jelentős túlsúlyban van az európai vasúti piacon. Mint fogalmazott, a közép-európai vasúttársaságoknak össze kell hangolniuk a tevékenységüket, hogy képesek legyenek ellensúlyozni a francia és a német nemzeti vasútvállalatok hegemóniáját. – Ausztria, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia és Csehország, némely dologban pedig már Olaszország is közösen igyekszik hatást gyakorolni vasúti ügyekben Brüsszelre – fogalmazott Krtek. A társaság vezetője az unió negyedik vasúti csomagjáról és a piac liberalizációjáról úgy vélekedett, hogy a Cseh Vasutak nem tudja teljes mértékben megvédeni eddigi pozícióit a piac megnyitása után, visszaszorulhat egyes pályaszakaszokon, de a jobb szerződési feltételeknek köszönhetően akár nyereségesebbé is válhat. – Csehországban részlegesen már nyitott a piac, de a vasúti teherszállítás esetében a liberalizáció nem hozta meg a várt eredményeket, a személyszállítás esetében pedig több problémához is vezetett – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.