Nem tűntek el a gyanús tejek

Ősszel folytatja tiltakozását a terméktanács a nagyáruházak polcait elárasztó szlovák termékek ellen.

Horváth Attila
2016. 07. 06. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is jelen vannak a magyar ágazatban a gyanús importtejtermékek, különösen a dobozos tejek és a félkemény sajtok. A hazai polcokról nem tűntek el a magyarnál jóval olcsóbb, főleg szlovák eredetű 1,5 százalékos UHT-tejek – tudta meg lapunk.

Pedig mintegy másfél hónapja vonultak utoljára utcára a tejtermelők, több beszállító ellen is tiltakoztak. Szerintük amíg a hazai feldolgozók együttműködnek a meghatározó élelmiszer-kiskereskedelmi láncokkal, addig több nagykereskedő cég az elmúlt években egyáltalán nem vásárolt magyar feldolgozótól UHT-tejet.

Azt is kifogásolták, hogy a kormány, az eredeti tervétől eltérően, csak a friss tej áfáját akarja csökkenteni jövőre 5 százalékra, az UHT- és a féltartós tejét, valamint a félkemény sajtokét nem. Megírtuk, a termelők attól tartanak, ezzel folytatódnak az áfacsalások a piacon. Korábbi petíciójukban egyeztetést szorgalmaztak a termelők a kormány és a kiskereskedelmi láncok között.

Úgy tűnik, eddigi akcióik nem voltak sikeresek, hiszen ezek a termékek továbbra is ellepik a magyar boltok polcait. Lapunk több cikken keresztül számolt be róla, hogy egy adószakértőkből álló csoport gyanús eredetű étolajokat vásárolt, amelyek minden valószínűség szerint áfacsalással kerültek többek között a CBA és a Reál polcaira. Míg az itthon előállított étolaj jellemzően 400–510 forintba kerül literenként, a gyanús termékek között van olyan, amelyikért alig 300 forintot kell fizetni. Az árkülönbségre magyarázat lehet a szakértők szerint az, hogy a termékek áfáját elcsalták.

Ugyanez a csoport UHT-tejeket is vásárolt. Több kis boltban, Reál- és Coop-üzletben is elsősorban szlovák eredetű termékekre bukkant. Gyanúsnak találták a Benefit, a Mileko, a Boni és a Madeta egyliteres termékeit. Ezek a tejek 119-től 159 forintig terjedő áron voltak kaphatók. A magyar termékek sok esetben 50-60, de akár 100 forinttal is többe kerülhetnek.

– Hiába kaptunk több kormányzati ígéretet a helyzet megváltoztatására, azok nem teljesültek

– mondta lapunknak Hegedűs Imre, a Tej Terméktanács elnökségi tagja. Hozzátette, Lázár János kancelláriaminiszter körülbelül másfél hónapja közölte, együttműködnek a tanáccsal, de azóta három megkeresésükre sem érkezett válasz a tárcától. Hangsúlyozta, valószínűleg ősszel folytatják a munkát, amivel végleg szeretnék eltüntetni ezeket a termékeket a magyar polcokról.

Hegedűs Imre és a szakértői csoport is azt mondta, kisebb üzletekben nem kaphatók nagy tételben a gyanús termékek, a leginkább „fertőzött” multinacionális cég a Tesco, ahol a Mileko nevű szlovák márka a legelterjedtebb.

A Nemzeti Élelmiszer-biztonsági Hivatal (Nébih) megkeresésünkre közölte, június közepén 22 külföldi, szlovák, cseh és lengyel előállítású terméket kellett kivonni a forgalomból, mert zsírtartalmuk alacsonyabb volt a jelölésen szereplőnél. Az áruk között szerepelt a Mileko és a Tesco saját márkás terméke is. Kiemelték, az adatok kizárólag a megvizsgált tételekre vonatkoznak, az előállítók más termékeire nem. Hozzátették, az ellenőrzéseket, mintavételeket folytatják, azok a nyári szezonális ellenőrzésnek is részei lesznek. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a Reál és a Coop tegnapi lapzártánkig nem reagált a tejekkel kapcsolatos megkeresésünkre. A Tescónál arról is érdeklődtünk, hogy ha étolajat kizárólag magyar gyártótól vásárolnak, akkor a tejjel miért nem ugyanígy járnak el. Tőlük sem érkezett reakció.

###HIRDETES2###

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.