Nagyon komoly változások zajlanak a több sebből vérző romániai biztosítási piacon. A Dacia, a Renault és a Nissan hivatalos márkaszervizeit tömörítő romániai egyesület a napokban szerződést bontott a több versenytársának csődje után piacvezetővé vált Asirom biztosítótársasággal. A szervizek szerint az Asirom súlyos visszaéléseket követ el a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás terén: rendszeresen késlekedik a kártérítések kifizetésével, ugyanakkor olcsó, gyenge minőségű alkatrészek felhasználására kötelezi a műhelyeket. Az Asirommal kapcsolatos panaszok már csak azért sem lebecsülendők, mivel tavaly hasonló okok vezettek a Magyarországon is ismert Astra Biztosító fizetésképtelenségéhez, majd felszámolásához. A romániai szakszervizek érdekképviseletének annak idején ugyancsak amiatt lett elege az Astrából, hogy alábecsülte a gépkocsikban keletkezett károkat, így a kártérítés összege nem fedezte a javítások értékét. Bár sokkal kisebb hullámokat vetett, mint az Astra csődje, idén további két biztosító, a Forte és a Carpatica Asig ellen is csődeljárás indult, ami maga után vonta működési engedélyük visszavonását.
A sorozatos botrányok miatt az elmúlt hónapokban drasztikusan megdrágultak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb), a biztosítási piacot is szabályozó pénzügyi felügyelet (ASF) pedig egyelőre képtelen uralni a helyzetet. Többszöri tiltakozó akciók után szeptemberben országos, forgalomlassítással és útlezárásokkal egybekötött tüntetést tartanak a romániai személyszállítók és teherfuvarozók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások drágulása miatt. A fuvarozók szerint a kgfb kapcsán Románia a legdrágább lett Európában: miközben az év elején egy 7,5 tonnás kamion biztosítása mintegy 1500 euróba került fél évre, jelenleg egy kötvény ára ugyanennek a járműnek az esetében meghaladja a nyolcezer eurót. A szállítási vállalatok a biztosítási díjszabások árának állami befagyasztását követelik a kormánytól, a pénzügyi felügyelet eddig csak azzal a javaslattal állt elő, hogy a biztosítóknak – amelyek bevétele tavaly megközelítette a kétmilliárd eurót – mintegy tíz százalékkal kevesebb hozzájárulást kellene fizetniük az eladott kötvények után. Szakértők eközben abban látják a baj okát, hogy a romániai biztosítók többsége eddig mesterségesen alacsony áron tartotta a kötvényeket, ami hosszú távon fenntarthatatlannak bizonyult, és fizetésképtelenségi lavinát indított el a piacon.