Bajban vannak a román biztosítók

A személyszállítók és a fuvarozók tiltakoznak a drasztikus drágulás ellen.

2016. 08. 29. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon komoly változások zajlanak a több sebből vérző romániai biztosítási piacon. A Dacia, a Renault és a Nissan hivatalos márkaszervizeit tömörítő romániai egyesület a napokban szerződést bontott a több versenytársának csődje után piacvezetővé vált Asirom biztosítótársasággal. A szervizek szerint az Asirom súlyos visszaéléseket követ el a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás terén: rendszeresen késlekedik a kártérítések kifizetésével, ugyanakkor olcsó, gyenge minőségű alkatrészek felhasználására kötelezi a műhelyeket. Az Asirommal kapcsolatos panaszok már csak azért sem lebecsülendők, mivel tavaly hasonló okok vezettek a Magyarországon is ismert Astra Biztosító fizetésképtelenségéhez, majd felszámolásához. A romániai szakszervizek érdekképviseletének annak idején ugyancsak amiatt lett elege az Astrából, hogy alábecsülte a gépkocsikban keletkezett károkat, így a kártérítés összege nem fedezte a javítások értékét. Bár sokkal kisebb hullámokat vetett, mint az Astra csődje, idén további két biztosító, a Forte és a Carpatica Asig ellen is csődeljárás indult, ami maga után vonta működési engedélyük visszavonását.

A sorozatos botrányok miatt az elmúlt hónapokban drasztikusan megdrágultak a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (kgfb), a biztosítási piacot is szabályozó pénzügyi felügyelet (ASF) pedig egyelőre képtelen uralni a helyzetet. Többszöri tiltakozó akciók után szeptemberben országos, forgalomlassítással és útlezárásokkal egybekötött tüntetést tartanak a romániai személyszállítók és teherfuvarozók a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások drágulása miatt. A fuvarozók szerint a kgfb kapcsán Románia a legdrágább lett Európában: miközben az év elején egy 7,5 tonnás kamion biztosítása mintegy 1500 euróba került fél évre, jelenleg egy kötvény ára ugyanennek a járműnek az esetében meghaladja a nyolcezer eurót. A szállítási vállalatok a biztosítási díjszabások árának állami befagyasztását követelik a kormánytól, a pénzügyi felügyelet eddig csak azzal a javaslattal állt elő, hogy a biztosítóknak – amelyek bevétele tavaly megközelítette a kétmilliárd eurót – mintegy tíz százalékkal kevesebb hozzájárulást kellene fizetniük az eladott kötvények után. Szakértők eközben abban látják a baj okát, hogy a romániai biztosítók többsége eddig mesterségesen alacsony áron tartotta a kötvényeket, ami hosszú távon fenntarthatatlannak bizonyult, és fizetésképtelenségi lavinát indított el a piacon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.