Csalóka lehet az alacsony infláció

Más a statisztika, és más az, amit a boltokban érzékelnek a vásárlók.

Wiedemann Tamás
2016. 08. 10. 19:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elvileg ismét olcsóbb lett az élet Magyarországon, legalábbis a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb adatai szerint júliusban 0,3 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak tavaly júliushoz képest. Csalóka ugyanakkor az adat, hiszen több termék esetében jelentős drágulás következett be éves alapon. Például a burgonya 31,7, a friss zöldségek 4,2, az étolaj 7,1, a cukor 25,1 százalékkal százalékkal drágult. Az áfacsökkentés hatására mérséklődött ugyanakkor a sertéshús ára, összesen 14,8 százalékkal, miközben 3 százalékkal lett olcsóbb a tojás és 6,2 százalékkal a tej; 13 százalékkal esett az üzemanyagok ára. – A fogyasztói kosárban, ami alapján a KSH méri az árak változását, viszonylag nagy mennyiségű árutömeg van: ennek átlagárát, illetve változását méri a statisztika – mondta lapunknak Mellár Tamás közgazdász, a KSH korábbi elnöke. Ezer áruféleséget és szolgáltatást mér a magyar statisztika, amit 140 árucsoportból választ ki. Mellár Tamás szerint részben pszichológiai okoknak tulajdonítható, hogy eltérő tapasztalatokat gyűjtenek a vásárlók: jobban észreveszik ugyanis azt, ha egy termék gyorsan drágul, míg az árcsökkenések kevésbé jutnak el a fogyasztók tudatáig.

Emellett általános tapasztalat, hogy bizonyos termékek ára oly módon nőtt, hogy azonos összegért egyre kisebb kiszerelésben kapható az adott áru. Évek óta csökken például a kockasajt vagy a csomagolt felvágott mérete. Legutóbb az egyik nemzetközi üdítőgyártó jelentette be, hogy 2 literes helyett csak 1,75 literes terméket gyárt, de a tej esetében is tapasztalható a 0,9 literes, vagy éppen a sör esetében a 0,4 literes kiszerelés megjelenése. Ez valójában drágulás, hiszen ugyanannyi pénzért kevesebbet kap a vásárló. Mellár Tamás szerint nemcsak a tömegcsökkenést nehéz mérniük a statisztikusoknak, hanem az összetevők helyettesítését is, vagyis azt, amikor olcsóbb alapanyagokból készül ugyanaz a termék. – Egyfajta ellensúlyként más áruknál ezzel ellentétes folyamat játszódik le, hiszen például egy okostelefon esetében a gyártók fejlesztéseinek köszönhetően ugyanannyi pénzért egyre többet, például jobb kamerát, gyorsabb szoftvert kap a fogyasztó – mondta a szakértő.

A KSH kétévente frissíti a fogyasztói kosarat, vagyis jelenleg a 2014-es „fogyasztási szerkezet” – lényegében vásárlói szokások – alapján méri az árak alakulását, illetve súlyozza az átlagokat. Mellár Tamás szerint azonban nehéz megmérni, hogy a termékek esetében a méret, vagy éppen az összetevők minőségének csökkenése milyen reakciót vált ki a fogyasztókból. Ekkor ugyanis úgynevezett helyettesítési termék után néz a vásárló, azt azonban nem lehet tudni, melyik gyártó milyen áruját fogja vásárolni. Erre egyébként megoldást jelenthetnének a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz befutó online pénztárgépek adatai, amiket lapunk értesülései szerint a KSH nem használ fel az inflációs és egyéb statisztikák elkészítéséhez. Pedig ezek az adatok szinte azonnal – a bolti zárást követő napon – rendelkezésre állnak.

Elemzők abban egyetértenek, hogy a negatív infláció leginkább az üzemanyagárak csökkenésének köszönhető., a kőolajért ugyanis a világpiacon mintegy ötödével kellett kevesebbet fizetni, mint tavaly. Suppan Gergely, a TakarékBank szakértője szerint az infláció felgyorsul az év végére, és elérheti a 2 százalékot. A 3 százalékos jegybanki cél azonban így is messze van, ami lehetővé teszi a Magyar Nemzeti Banknak, hogy a kamatokat tartósan alacsony szinten tartsa. A TakarékBank éves átlagban 0,6 százalékos inflációra számít idén a tavalyi mínusz 0,1 százalék után.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.