Mit rejthet a szakvélemény?

Az Alkotmánybíróságon derülhet ki a nemzeti bank álláspontja a devizahitelről.

Hajdú Péter
2016. 09. 01. 8:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon mi szerepelhet azokban – a devizahiteles ügyekben hozott jogegységi határozat alátámasztására a Kúria által kért – szakvéleményekben, amelynek kiadását jogerős ítélet ellenére megtagadja a Kúria? Az utóbbi napokban ez a kérdés foglalkoztatja a devizaadósságban érintettek egy részét. A Népszabadság írt arról először, hogy hiába szerette volna megismerni a Magyar Nemzeti Bank, illetve a Nemzetgazdasági Minisztérium által adott szakmai háttéranyagot egy bajba került devizahiteles, mégsem tehette meg. Pedig első körben kérésének az adatvédelmi és információszabadság hatóság helyt adott, azonban a legfőbb bírói fórum az elsőfokú bírósághoz fordult, amely jogosnak ítélte a Kúria húzódozását. A devizaadós nem hagyta annyiban, fellebbezett az ítélet ellen, s igaza lett, hiszen másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla jogerős határozata szerint a Kúria köteles kiadni a kért adatokat.

– Ekkor kezdett érdekessé válni a dolog, mert a Kúria – más eszköze nem lévén – felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, amelyben egyúttal kérte a jogerős határozat végrehajtásának felfüggesztését – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a felperes képviseletére a Transparency International Magyarország által felkért ügyvéd, Karsai Dániel. – Az ügy furcsasága, hogy az érvényes eljárásrend szerint – miután a Kúria a legmagasabb bírói fórum, amelyből nincs több – a Kúria kérését önmaga fogja elbírálni. Abban reménykedem, hogy a döntés meghozatalakor a jogi érvek meggyőzik a bírákat, ki kell adni az adatokat.

Kérdésünkre az ügyvéd elmondta, ha a Kúria felülbírálja a Fővárosi Ítélőtábla ítéletét, s úgy dönt, hogy mégsem kell kiadni az ügyfele által kikért adatokat, akkor az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Amennyiben erre sor kerül, úgy jó esélyt lát Karsai Dániel a devizahiteles ügyfél számára kedvező döntés megszületésére. Az ezzel kapcsolatos alkotmánybírósági gyakorlat ugyanis azt mutatja, a döntés-előkészítési iratok titokban tartását nem tartja indokoltnak a taláros testület, különösen, hogy a kikért dokumentumokat nem is a Kúria készítette. Így nem látni, mi érdeke fűződne a testületnek az azokban foglaltak titokban tartásához. – Már csak azért is érdekes lenne megismerni a kérdéses iratokat, mert nem tudni, összesen hány szervezettől kért anyagot a testület, s az azokban foglalt információkat miként vette figyelembe a devizahitelesek százezreit érintő jogegységi döntés meghozatalakor – tette hozzá az ügyvéd.

– Más lenne a helyzet, ha egy bírói ítélettervezet lenne, amely még nem kellőképpen megalapozott a végleges ítélethez. Ekkor jogos lenne a titkolózás, hiszen egy ítélet előkészítésében akár jelentős változások is bekövetkezhetnek, ahogy a bíró végiggondolja a tudomására jutott információkat. Most azonban nem erről van szó, hiszen nem a Kúria döntését firtatja ügyfelem, egyszerűen tudni szeretné, miként vélekedtek a devizahitelekkel kapcsolatosan a különböző állami és egyéb szervezetek.
A Kúria érvelése szerint az adatok nyilvánosságra kerülése esetén a jövőben elzárkóznának az együttműködéstől a hasonló esetekben az érintett szervezetek. A másik érv szerint a bekért vélemények ismertté válása hátrányosan befolyásolná a jövőbeni jogegységi határozatok meghozatalát. Tegnap azt is közölte a szervezet, néhány hónapon belül döntés születhet az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.