Piacra lép a román állami biztosító

A kormány befagyasztotta, a pénzügyi felügyelet maximálná a felelősségbiztosítások árait.

2016. 09. 26. 10:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csatát nyertek az alacsonyabb kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást követelő közúti fuvarozók Romániában, ellenben a biztosítótársaságokkal szembeni háborúnak még közel sincs vége. A bukaresti kormány a két hete hat hónapra befagyasztotta a felelősségbiztosítások árát, elrendelve, hogy a kötvényeket ezentúl fél évnél rövidebb időre, akár egy hónapra is meg lehet majd vásárolni. A Dacian Ciolos által vezetett technokrata kabinet sürgősségi rendelete szerint a biztosítási piacot is felügyelő állami pénzügyi felügyeletnek (ASF) egy hónap alatt jármű-kategóriánként referenciaárakat kell meghatároznia, amelyek fedezik az átlagos kárigényeket és a biztosító adminisztratív költségeit. Később ezektől a referenciaáraktól 25 százalékban térhetnek majd el a biztosítók, annak függvényében, okozott-e balesetet a gépjárművezető.

Mint arról beszámoltunk, a romániai fuvarozók több hónapja forgalomlassítással tiltakoznak a biztosítási piacon tapasztalható szélsőséges kilengések ellen, amelyeket immár a miniszterelnök is tarthatatlannak nevezett, jogosnak tartva az elégedetlenséget. A kialakult helyzetet az okozza, hogy a legnagyobb piaci szereplők, a Magyarországon is megtelepedett Astra és a Carpatica biztosító csődje miatt az utóbbi évben a fennmaradt társaságok átlagosan mintegy 50 százalékkal emelték a kötelező gépjármű-biztosítás árát. S a drágulás sokszor ennek a többszörösére, nem egy esetben 300százalékosra rúg, egy 16 tonnánál nehezebb kamion esetében elérve az évi 5 ezer eurót. A közúti és személyi fuvarozók kartellezésre gyanakszanak: azt állítják, a biztosítók összebeszéltek, hogy az indokoltnál jóval magasabb árakkal emeljék nyereségüket. Közben a társaságok azzal magyarázzák a díjszabások emelését, hogy jelentősen megugrott a gépjárművezetők által elkövetett balesetek száma, ennek következtében a kártalanításra fordított összeg is nőtt. Az Omniasig közlése szerint az idei év első felében 10,5 millió euró értékben fizetett kártalanítást a kötelező gépjármű-biztosítási kötvény alapján a fuvarozók által okozott károk után, ami 30 százalékos növekedést jelent 2015 azonos időszakához képest. Azt állítja a társaság, hogy a 16 tonnásnál nagyobb kamionok kétszer több balesetet okoznak, mint a többi teherszállító jármű, és az Omniasig fizetett már ki 1,4 millió eurós kártalanítást is egy román teherautó által Franciaországban okozott baleset után.

A tüntetésükkel Bukarest központját is megbénító fuvarozók üdvözölték a biztosítási árak befagyasztását, de határozottan ellenzik, hogy a kormány a pénzügyi felügyeletre bízta a referenciaárak meghatározását. Szerintük az ASF a felelős a kialakult helyzetért, ám a felügyelet egyelőre csak arra tett ígéretet, hogy egy 16 tonnánál nagyobb kamion esetében a referenciaár nem haladhatja meg a 500 ezer forintnak megfelelő összeget. Miközben a Ciolos-kabinet arra hivatkozva ódzkodik a további intézkedésektől, hogy nem tartozik a hatáskörébe az árszabályozás, a parlament állami beavatkozást sürget a piacon. A román szenátus által a napokban megszavazott törvénymódosítás – amelyről a képviselőház mondja ki a végső szót – a kormányrendelethez hasonlóan szintén előírja a biztosítási árak maximálását. Egyúttal pedig arra kötelezi a kormányt, hogy a piaci egyensúly megteremtése érdekében hozzon létre állami biztosítótársaságot. Viorel Arcas szociáldemokrata szenátor, a javaslat előterjesztője szerint a fogyasztók „jólétének” megteremtése indokolja az állami biztosítót, amely egészséges versenyhelyzetet teremtene a jelenleg szinte kizárólag külföldi magáncégek uralta piacon. Ebbe azonban a bukaresti versenyhivatalnak is lesz beleszólása. Az intézmény elnöke, Bogdan Chiritoiu a hét végén úgy vélekedett, a kötvények árának ideiglenes befagyasztásával a román kormány megnyitotta Pandora szelencéjét, ezen felbuzdulva ugyanis a gazdasági élet más szereplői is kezdeményezni fogják az árak állami maximálását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.