Csatát nyertek az alacsonyabb kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást követelő közúti fuvarozók Romániában, ellenben a biztosítótársaságokkal szembeni háborúnak még közel sincs vége. A bukaresti kormány a két hete hat hónapra befagyasztotta a felelősségbiztosítások árát, elrendelve, hogy a kötvényeket ezentúl fél évnél rövidebb időre, akár egy hónapra is meg lehet majd vásárolni. A Dacian Ciolos által vezetett technokrata kabinet sürgősségi rendelete szerint a biztosítási piacot is felügyelő állami pénzügyi felügyeletnek (ASF) egy hónap alatt jármű-kategóriánként referenciaárakat kell meghatároznia, amelyek fedezik az átlagos kárigényeket és a biztosító adminisztratív költségeit. Később ezektől a referenciaáraktól 25 százalékban térhetnek majd el a biztosítók, annak függvényében, okozott-e balesetet a gépjárművezető.
Mint arról beszámoltunk, a romániai fuvarozók több hónapja forgalomlassítással tiltakoznak a biztosítási piacon tapasztalható szélsőséges kilengések ellen, amelyeket immár a miniszterelnök is tarthatatlannak nevezett, jogosnak tartva az elégedetlenséget. A kialakult helyzetet az okozza, hogy a legnagyobb piaci szereplők, a Magyarországon is megtelepedett Astra és a Carpatica biztosító csődje miatt az utóbbi évben a fennmaradt társaságok átlagosan mintegy 50 százalékkal emelték a kötelező gépjármű-biztosítás árát. S a drágulás sokszor ennek a többszörösére, nem egy esetben 300százalékosra rúg, egy 16 tonnánál nehezebb kamion esetében elérve az évi 5 ezer eurót. A közúti és személyi fuvarozók kartellezésre gyanakszanak: azt állítják, a biztosítók összebeszéltek, hogy az indokoltnál jóval magasabb árakkal emeljék nyereségüket. Közben a társaságok azzal magyarázzák a díjszabások emelését, hogy jelentősen megugrott a gépjárművezetők által elkövetett balesetek száma, ennek következtében a kártalanításra fordított összeg is nőtt. Az Omniasig közlése szerint az idei év első felében 10,5 millió euró értékben fizetett kártalanítást a kötelező gépjármű-biztosítási kötvény alapján a fuvarozók által okozott károk után, ami 30 százalékos növekedést jelent 2015 azonos időszakához képest. Azt állítja a társaság, hogy a 16 tonnásnál nagyobb kamionok kétszer több balesetet okoznak, mint a többi teherszállító jármű, és az Omniasig fizetett már ki 1,4 millió eurós kártalanítást is egy román teherautó által Franciaországban okozott baleset után.
A tüntetésükkel Bukarest központját is megbénító fuvarozók üdvözölték a biztosítási árak befagyasztását, de határozottan ellenzik, hogy a kormány a pénzügyi felügyeletre bízta a referenciaárak meghatározását. Szerintük az ASF a felelős a kialakult helyzetért, ám a felügyelet egyelőre csak arra tett ígéretet, hogy egy 16 tonnánál nagyobb kamion esetében a referenciaár nem haladhatja meg a 500 ezer forintnak megfelelő összeget. Miközben a Ciolos-kabinet arra hivatkozva ódzkodik a további intézkedésektől, hogy nem tartozik a hatáskörébe az árszabályozás, a parlament állami beavatkozást sürget a piacon. A román szenátus által a napokban megszavazott törvénymódosítás – amelyről a képviselőház mondja ki a végső szót – a kormányrendelethez hasonlóan szintén előírja a biztosítási árak maximálását. Egyúttal pedig arra kötelezi a kormányt, hogy a piaci egyensúly megteremtése érdekében hozzon létre állami biztosítótársaságot. Viorel Arcas szociáldemokrata szenátor, a javaslat előterjesztője szerint a fogyasztók „jólétének” megteremtése indokolja az állami biztosítót, amely egészséges versenyhelyzetet teremtene a jelenleg szinte kizárólag külföldi magáncégek uralta piacon. Ebbe azonban a bukaresti versenyhivatalnak is lesz beleszólása. Az intézmény elnöke, Bogdan Chiritoiu a hét végén úgy vélekedett, a kötvények árának ideiglenes befagyasztásával a román kormány megnyitotta Pandora szelencéjét, ezen felbuzdulva ugyanis a gazdasági élet más szereplői is kezdeményezni fogják az árak állami maximálását.