Százmillió potyavendéget hívott meg az ausztrál fiú

Ingyenkebabot osztogat; szép gesztus, de óriásit kaszálhat is rajta. Ismerjék meg Kebab Guyt.

Veczán Zoltán
2016. 09. 20. 19:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történet felfutása mindenesetre nagyon érdekes: a 9gag nevű nemzetközi mémoldalon, ahol jellemzően humoros képeket vagy rövid, vicces videókat osztanak meg egymással szabadon a felhasználók, végigsöpört egy divathullám. Sok felhasználó feltett egy-egy fényképet, amelyen bemutatta, hogy mit dolgozik. Traktorvezetőtől a sejtbiológuson át a munkanélküliig sokféle ember készített posztot, közéjük robbant be az ausztráliai Sidney-be valósi Kebab Guy (Kebabos Srác).

Ez egy olyan – igaz, globális – internetes közösségi oldalon, amely havi háromszázmillió körüli látogatóval bír, nagyon merész ötletnek tűnt.Ő nemcsak az üzletéről és magáról tett fel fotót, hanem egy ajánlattal is megspékelte azt: minden betérő 9gag-felhasználót ingyen szolgál ki – szólt az üzenet.

De Kebab Guy nem riadt vissza ettől, sőt, folyamatosan tette fel a képeket aktuális 9gag-es vendégeiről (ezek a posztok óriási nézettségükkel jellemzően mind a főoldalra kerültek), végül a hely címe is kikerült, és onnan kezdve nem volt megállás.

A weboldalt hamarosan elárasztották a Kebabos Srácot éltető mémek, illetve az olyanok, amelyek óvatosságra intették, a fogyasztókat pedig arra, hogy ne éljenek vissza Kebab Guy kedvességével (például ne vigyék magukkal a teljes családot). Olyan posztok is születtek, mint amiken külföldi fiatalok ülnek repülőre, csak hogy találkozzanak Kebab Guyjal.

A dolog egyébként két szempontból is izgalmas: egyrészt, hogy a Kebabos Srác afféle helyi, sőt nemzetközi celeb lett, amit a mai médiazajban önmagában sem könnyű elérnie valakinek; másrészt ennek a gazdasági hatása sem elhanyagolható, hiszen sok millió emberhez juttatott el egy elképesztően pozitív reklámot önmagáról és az üzletéről, ami hosszabb távon is áldás lehet a bolt forgalmára.

Előbbiről őt magát, utóbbiról egy marketingszakembert kérdeztünk.

A fiatalember egyébként helyi idő szerint éjfél, azaz zárás után (miután az utolsó 9gag-es csoportot is kiszolgálta) válaszolt a kérdéseinkre.

Ez a legjobb közösség, még annál is jobb, mint amire számítottam! – lelkendezett, és elárulta az ingyenételosztás okát is: saját bevallása szerint minden reggel első dolga végigpörgetni a mémoldalt, ami mindig feldobja a napját, ezért úgy döntött, valahogy viszonozza ezt nekik. Mint mondta, az üzlete alapvetően veszteséges, és nem érzékelt igazán forgalomnövekedést múlt szombat óta; de a családja támogatja, és mint hozzátette, fantasztikus embereket ismert meg különféle vallási és kulturális háttérrel, és ez erőt ad neki a folytatáshoz.

Bár eredetileg csak limitált ideig élt volna az akció, most már addig fogja csinálni, amíg tudja – árulta el. Eddig összesen mintegy 600 embert etetett meg ingyen, sokan a családjukat is hozták, de, mint mondta, nem volt szíve nemet mondani, és valójában jó érzés volt kiszolgálni őket.

Volt, aki egyébként szintén a mémoldalról találta meg az üzletet, de nem volt hajlandó ingyen elfogadni az ételt, olyan is volt, aki busás borravalót hagyott ott.

Kebab Guyt azóta sokszor felismerik az utcán, ezernél is több üzenetet kapott az instagramján, és próbál mindenkinek válaszolni, bár már egy kicsit fárasztja a hirtelen jött népszerűség.

Ugyancsak a csalók miatt nem akarta elárulni az igazi nevét – az étterem neve – Abu Ali – az édesapja neve, a család egyébként iraki, de Kebab Guy már ausztrálnak tartja magát. Az étterem menedzselését nemrég vette kézbe a huszonöt éves srác, aki tervei szerint továbbtanul majd – idén még egészségügyi alapképzést tanul, jövőre kezdi a mesterszakot fizikoterápiából.

Egyébként sokan próbálnak visszaélni a nevével: mint mondta, van, aki a saját veszteséges üzlete fellendítésére Kebab Guy nevében pénzt gyűjt, amit kifejezetten felháborítónak tart, minekutána ő maga sosem fogadott el ilyesmit; ezért kommentekben figyelmezteti a közösség többi tagját, hogy ne dőljenek be a csalóknak.

Rendőrt ugyanakkor nem hívott, szerinte reménytelen lenne felderíteni az ismeretlen kilétű adománygyűjtőket, és ideje sincs ilyesmire, hiszen heti hét napban, reggel 10-től éjfélig vagy néha hajnalig dolgozik.

Mint ígérte, hamarosan egy videót készít erről az egész ingyenkebab-akcióról, amiben minden érdeklődő minden egyes felmerülő kérdésre válaszol.

Maga a 9gag ugyan egy mémoldal, ugyanakkor nagyon tudatos üzleti modellel és állandó piaci elemzéssel is rendelkezik. Hiszen marketingszempontból a legértékesebb dolog tudni, hogy a tömeg hogyan reagál valamire – ha valamire „rágerjed”, arra lehet üzletet építeni – mondta el lapunknak Szarvas Norbert, az IFL Group Kft. ügyvezetője.

A pénzügyi szakember hozzátette: az is egyre elterjedtebb, hogy PR- és marketingszakemberek tudatosan használják a mémeket.

Azaz tulajdonképpen eljött a fizetett mémek korszaka is.

Az is valószínű, hogy bár a 9gag tartalmait elvileg kizárólag a felhasználók készítik, az üzemeltető is becsempész olykor saját maga vagy az emberei által előállított tartalmat.

Mindez pedig összehasonlíthatatlanul olcsóbb, mint a hagyományos reklám, és elképesztő mennyiségű embert elér: a 9gag százmilliós, globális fogyasztótáborát.

Szarvas szerint ebből a szempontból Kebab Guy története lehetne sikersztori: lehet, hogy jelenleg pár ezer dolláros mínuszban van az elosztogatott ingyenétel miatt, de a több száz, rendkívül népszerű poszttal millió dolláros reklámértéknek megfelelő hatást ért el. Ez pedig hosszabb távon a márkaépítésben lehet nagyon fontos, mert így beleéghet a fogyasztók fejébe. Ráadásul ott a bumeránghatás: Sidney-ből indul, de Buenos Airesben is nevetnek rajta, annak a híre visszaér Ausztráliába, és végül annak is felkelti a figyelmét, aki még nem is látta.

Kebab Guy nagyon jó karaktert is választott magának: a segítőkész, nyitott közösségi ember szerepét, egy ilyen énmárkára hosszú távon is lehet építeni – mondta a szakember.

És sokféleképpen lehet ebből pénzt szerezni, például az olyan másodlagos megjelenítésekből, mint egy Coca-Cola a sarokban a videóin – az efféle, jól kapcsolható termékmegjelenítés neuromarketing szempontból nagyon hatásos (azaz a néző hozzáköti a kebabhoz, illetve a rendes Kebabos Sráchoz a kólát is).

Ha a beharangozott film „csak” ötmillió embert ér el, az is 10-25 ezer dollárnyi szponzorációt jelenthetne a fiatalembernek.

Egy utána következő lépésben akár egy befektető felkarolhatja, és nyithatnak egy franchise-ot a Kebab Guyból azokban a zónákban, ahonnan a legtöbb volt a 9gagen a tevékenysége utáni érdeklődés.

Egy ilyen szintű globális ismertségre, mint amilyennel a Kebabos Srác rendelkezik, sok millió dollárt kéne elkölteni.

Ha pedig minden kötél szakad, és van benne hajlandóság, lehet a fiúból celeb – vetette fel Szarvas. A legtöbb show pont ilyen vállalható, közismert, érdekes embert keres – és abból is elég jól meg lehet élni. Nála például egészen jól témába vágna egy főzőműsor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.