Újraindítanák a Török Áramlatot

Gazdaságtalan lenne a Török Áramlathoz kapcsolódó, Magyarországot is érintő Tesla csővezeték kiépítése.

Illés József
2016. 09. 02. 5:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár az orosz–török államközi kapcsolatok átmeneti nyugvópontra jutottak, és Ankara, illetve Moszkva ismét a két országot összekötő gázvezeték, a Török Áramlat építésének újraindításáról egyeztet, korántsem biztos, hogy valaha elkészül ez a csővezeték. A két állam kapcsolatai ugyanis rendkívül ingatag alapokon nyugszanak – nyilatkozta lapunknak a GKI Energiakutató Kft. ügyvezetője. Hegedűs Miklós ezt annak kapcsán mondta el, hogy tegnap Alekszej Miller, az orosz gázóriás, a Gazprom vezérigazgatója és Berat Albayrak török energiaügyi miniszter a Török Áramlat építésének újraindításáról tárgyalt.

Hegedűs Miklós szerint a jelenlegi körülmények nem kedveznek a beruházás megvalósításának. A politikai bizonytalanságok mellett ugyanis gazdasági nehézségek is hátráltatják az építkezést, hiszen az orosz földgáz iránti kereslet folyamatosan csökken mind Európában, mind Törökországban. Emellett sem az orosz, sem a török félnek nincs akkora felesleges tőkéje, amit most olyan vezeték építésébe fektetne, amely hosszú ideig szinte bizonyosan nem termel profitot.

A beruházás költségeit egyébként 15-20 milliárd euróra becsülik a szakemberek. A csővezeték az első kétoldalú megállapodás szerint 2020-ra épült volna ki. A Török Áramlat az orosz Anapából indulna, és a Fekete-tenger alatt a török partokig húzódna, majd Isztambul közelében lépne ki a tengerből, innen a török–görög, majd a görög–macedón határig épülne ki. Macedóniából pedig az ugyancsak tervbe vett Tesla csővezetéken, Szerbián át jutna el az orosz gáz Magyarországra, illetve országunkon keresztül Ausztriába. Az orosz–török vezeték szállítókapacitása az eredeti elképzelések szerint évi 63 milliárd köbméter lett volna, a mostani tervek szerint azonban már csak évi 32 milliárd köbméter. A kapacitáscsökkentés nem érinti a török gázellátást, mert Törökország a megállapodás szerint legfeljebb évi 15 milliárd köbméter földgázt venne Oroszországtól, és az ezen felüli mennyiség juthat csak el Európába.

Szakértők szerint viszont évi 17 milliárd köbméteres kapacitással már nem lenne gazdaságos megépíteni a Török Áramlathoz kapcsolódó Tesla vezetéket. Emellett a Tesla tervezett nyomvonala is feszültségekkel teli régiókon halad át. Görögország például hatalmas gazdasági nehézségekkel küzd, így kérdéses, hogy miből építi majd meg a területére eső vezetékszakaszt – vélik hozzáértők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.