Jelentős béremelésre volna szükség ahhoz, hogy meg lehessen fékezni a munkaerő fogyását. A közszféra béreinek felzárkóztatására meglennének a költségvetési tartalékok, ám egy tényleges, nem csak a szavak szintjén létező közigazgatási reform és létszámcsökkentés véghezvitele nélkül nincs hosszú távú megoldás a magyarországi fizetések rendezéséhez – vélik gazdasági elemzők. Lentner Csaba közgazdász a Lánchíd Rádió Szaldó című gazdasági magazinjának arról beszélt, hogy 2018-ig meg lehetne duplázni a közszféra béreit, ehhez a kabinet számára minden lehetőség adva van. Mint a szakember kifejtette, a 2013-ra végbement fiskális kiigazítás révén a magyar államadósság ma már rendkívül kedvező feltételek mellett finanszírozható a kötvénypiacról, ami jelentősen megnöveli a kormány mozgásterét. A GDP-arányos költségvetési hiány messze elmarad a Brüsszel által meghatározott 3 százalékos küszöbértéktől, így – véli Lentner Csaba – akár a deficit néhány tized százalékpontos növelése is megfontolandó lehet annak érdekében, hogy a közszféra dolgozói jelentős, akár százszázalékos béremelést kapjanak.
Jó irányt jelentenek a különböző életpályamodellek, de látszik, hogy mindez nem elég a munkaerő itthon tartására. A közszféra jelentős mértékű bérrendezése hatással volna a vállalkozói szektor fizetéseire is. Mozgástér itt is van, hiszen a magyar bérterhek a nyugat-európai szint mindössze 25 százalékát teszik ki, míg a multik nálunk realizálják hasznuk jelentős részét – emelte ki a közgazdász.
Bővítene a piac, ha tudna.
A magyar munkaadók 15 százaléka tervez létszámbővítést a következő három hónapban, csupán 5 százalékuk számol elbocsátással, míg 76 százalékuk semmiféle változtatásra nem készül – közölte a ManpowerGroup. Dalányi László, a cég ügyvezetője szerint bár egyre több munkaadó látja be, hogy a bérek emelése nélkül nincs esélye a munkaerőért folytatott versenyben, a magyar viszonyok és a bérekre rakódó magas közterhek nem teszik lehetővé, hogy versenyképes fizetéseket ajánljanak a munkavállalóknak. Ez a szakember szerint azért is jelent komoly gondot, mert a gyártás – ezen belül kiemelten az autóipar – húzóágazatnak számít. (MN)