Időre van szükség a hazai autóbuszgyártás talpra állításához, ezért jó hír, hogy a kormány kitolta a közúti személyszállítási piac liberalizációját – nyilatkozta lapunknak a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. Vincze-Pap Sándort annak kapcsán kerestük meg, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy sajtómegkeresésre közölte: 2019 decemberéig a jelenlegi szolgáltatók láthatják el a helyközi autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási feladatokat, miután az idén december 31-én lejáró szerződéseik három évre szóló meghosszabbításáról döntött a kormány. A Mabusz elnöke szerint ezzel a lépéssel lehetőség nyílik arra, hogy a hazai gyártók a nemzeti buszgyártási stratégiában lefektetett célkitűzésekre felkészüljenek. Ehhez arra is szükség lenne, hogy a buszbeszerzési pályázatokat úgy írják ki, hogy azokon végre magyar cégek is sikerrel indulhassanak.
A szakmai szervezet vezetője rámutatott: bár a nemzeti autóbusz-gyártási stratégiát néhány hónapja meghirdette a kormány, az azóta eltelt időszak pályázati tapasztalatai egyelőre nem azt igazolják, hogy a magyar cégek helyzetbe hozására koncentrálnának a közbeszerzések kiírói. Utalt a budapesti metróbuszbeszerzés utolsó pillanatban történő júniusi elhalasztására, ami a magyar buszgyártást hátrányosan érintette; illetve a legújabb, a Volánbusz magyar járművekkel való indulását majdhogynem meghiúsító fővárosi tenderre.
A nemzeti buszgyártási stratégia lényege, hogy a hazai gyártók megrendelésekhez jussanak, amire jó lehetőséget ad, hogy a közlekedési társaságok járműflottái elöregedtek. Mint a szervezet elnöke rámutatott, a Kravtex-Kühne és az Evopro rendelkezik a szükséges szaktudással a járművek legyártására, ugyanakkor még így is kell idő arra, hogy a jelentősebb megrendelések kielégítésére felkészüljenek.
– A cégek jelenleg évente kétszázötven–háromszáz busz legyártásához szükséges technológiával rendelkeznek, amelyen csak nagyobb megrendelés lehetősége esetén van értelme fejleszteni – fogalmazott Vincze-Pap Sándor, hozzátéve: komoly és tartós megbízások alkalmával nem jelentene nagy gondot a munkaerőhiány, a hatékonyság, valamint a kapacitások megnövelése (akár negyven-ötven százalék körüli béremeléseket minden gond nélkül tudnánk adni). Ez szavai szerint elegendő lenne arra, hogy a gépjárműipari konszernektől vagy akár külföldről visszacsábítsa a jól képzett munkaerőt. Mint fogalmazott, a buszgyártásban még a mai, megrendelésben szegény időszakban is az ipari átlaghoz közeli béreket lehet keresni; más kérdés ugyanakkor, hogy a gyártók nem szívesen engedik el legjobb szakembereiket, ezért inkább a vállalják a ráfizetést a megrendelésben szegény években is.