Mától sarcolják az autósokat

A büdzsé helyzete nem indokolja a jövedéki adó emelését

Illés József
2016. 10. 01. 14:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb milliárdokat húz ki az autósok zsebéből a kormány azzal, hogy mától megemeli az üzemanyagok jövedékiadó-tartalmát. E közteher növelését azonban az államháztartás helyzete nem indokolja – nyilatkozta lapunknak Katona Tamás közgazdász, a Központi Statisztikai Hivatal volt elnöke. Az Országgyűlés által júniusban elfogadott új jövedékiadó-törvény szeptembertől a Brent olaj nemzetközi piaci átlagárához kötötten határozza meg az üzemanyag jövedéki terheit. Abban az esetben, ha a Brent hordónkénti ára 50 dollár alatt van, akkor növekszik a hajtóanyagok adótartalma. Emiatt mostantól a benzin jövedéki adója literenként nettó 5, a gázolajé pedig nettó 10 forinttal növekszik. Így a motorbenzin esetében ez az adónem literenkénti 120 forintról 125-re, a dízel esetében pedig 110,35-ről 120,35 forintra emelkedik.

A nettó ötforintos jövedékiadó-növekedés a benzin esetében a valóságban bruttó 6,35, a gázolaj nettó tízforintos adóemelése pedig bruttó 12,7 forint tehernövekedést jelent, mivel a jövedéki sarcot megterheli a 27 százalékos általános forgalmi adó is. Így a kutaknál az autósok literenként 6 forint körüli áremeléssel szembesülnek, ha benzint, és 13 forint körüli drágulással, ha gázolajat tankolnak. A kiskereskedők zöme ugyanis nem képes a saját haszna terhére ellensúlyozni a közteher növekedését, így áthárítja a vevőkre. Az árváltozást követően a benzin literenkénti átlagára 340 forintra, a gázolajé 346 forintra növekszik.

Katona Tamás szerint a kormány mostani intézkedése nem más, mint újabb pénzbehajtás. Ilyen, szakmai szempontból védhetetlen adószámítási módszereket ugyanis sehol másutt nem alkalmaznak a kormányok.

A gazdasági tárca korábbi közlésében az áll, ha ez az adóemelés az egész évben fennmaradna, akkor éves szinten 20 milliárd forintos többletbevételt hozna a költségvetés számára. Ennek alapján az év hátralévő részében hozzávetőleg 3-4 milliárd forinttal gyarapodik a kormány bevétele. Az elmúlt években amúgy is látványosan növelték az üzemanyagok jövedéki adójából származó forintok a költségvetést. Legutóbb már éves szinten a 600 milliárd forintot is megközelítette a beszedett összeg.

Érdemes megjegyezni: a változások a lakosságot érintik a legérzékenyebben, mivel a fuvarozók és a mezőgazdasági termelők kereskedelmigázolaj-adókedvezménye a jövedéki adóval párhuzamosan emelkedik. A vállalkozások pedig költségként továbbra is elszámolhatják az üzemanyag-beszerzési kiadásaikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.