– Mi volt a legjobb és a legrosszabb 2016-ban az adótörvények szempontjából?
– A kisvállalkozások számára pozitív a végeredmény, főleg a katások és a kivások szempontjából; emelkedett a bevételi határuk, egyszerűsödött a papírmunkájuk. Régóta szükség volt a járulékcsökkentésre is. Ez legalább a minimálbér és a bérminimum emelésének fedezetét megteremti, mert a vállalkozások jelentős része nem tudná kigazdálkodni. Még így is valószínű, hogy létszámcsökkentéssel, esetleg más trükkökkel kell megoldaniuk a kötelező emelést. Az egy év alatt bejelentett négy adócsomag túl sok, növeli a jogbizonytalanságot. A hirtelen jött döntésekhez az emberek nem tudnak ilyen gyorsan alkalmazkodni. További negatívum, hogy elmaradt az adózás rendjéről szóló törvény módosítása, pedig ezt már régebben beharangozták. Így az adóadminisztráció egyszerűsítése még mindig várat magára.
– Pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) azt kommunikálja, hogy egyre barátibb a viszonya az adózókkal. Van értelme ennek a kifejezésnek?
– Az adózónak és a NAV-nak nem kell barátoknak lenniük. Tisztán meg kell fogalmazni a jogokat és kötelezettségeket, nem egyoldalúan, a hatóság szemszögéből. Innentől kezdve ezt lehet alkalmazni. Úgy állítják be, mintha a hatóság valamiféle kegyet gyakorolna, és jövőre adózóbarát lesz. A jogszabályokat követve, betartva mindkét fél tisztességesen tud hozzáállni a rendszerhez. Persze a NAV úgyis azt mondja, hogy minden a legnagyobb rendben, és nincs tennivaló ezzel kapcsolatban. Pedig az adózás rendjéről szóló törvény még mindig a hatóság szemszögéből van megfogalmazva, annak vannak jogai, az emberekéi elhalványulnak. Ezt tehát még mindig nem sikerült arányosan szabályozni, pedig elvileg két éve zajlanak az előkészületek. Biztosan készültek ezzel kapcsolatos műhelymunkák, tanulmányok, de ezeket nem láttuk.
– Az adóbevallásunk azért egyszerűsödik az idén.
– Az, hogy ezentúl mindenkinek a NAV készíti a bevallását, egészen elképesztő adminisztrációval jár majd a hatóság számára, a teljes adózói körre bevezetni rendkívül bonyolultnak tűnik. Valóban egyszerűsödhet, ha azokat az igen komoly informatikai fejlesztéseket, amik szükségesek, véghez tudják vinni a NAV-nál. A jelenlegihez képest ilyen hatalmas informatikai tudásbeli ugrásra az egész világon nincs tapasztalat. Igaz, két hónappal ezelőtt a rendszer egész jól állt. Az adóhatóságnak rendkívül sok munkája lesz ezzel kapcsolatban. Abból lehet probléma, hogy amikor az adózókat március-április környékén értesítik, mennyi az adójuk, és mennyit kellene fizetniük, minden valószínűség szerint nem nézik majd meg kellőképpen az értesítést. Inkább elfogadják a hatóság által kiküldött adatokat, pedig nem biztos, hogy nem lehetne csökkenteni a fizetendő közterhet. Ha nem reklamálnak, ezt tekintik majd végleges bevallásnak.