Várniuk kell a légitársaságoknak a 737 Max gépek leszállítására

Gondot okozhat a Boeing Max további sorsa körüli bizonytalanság azoknak a légitársaságoknak, amelyek hosszú távon elköteleződtek az amerikai gyártmányú repülőgépek iránt. A Ryanair máris jelezte, csak fél évvel később juthat hozzá a már megrendelt gépeihez, de továbbra is bízik a Boeingben. Eközben a gyártó cég vezérigazgatója bocsánatot kért a két lezuhant Max áldozatainak családjától.

2019. 04. 07. 6:45
Gondot okozhat a Boeing Max további sorsa körüli bizonytalanság azoknak a légitársaságoknak, amelyek hosszú távon elköteleződtek az amerikai gyártmányú repülőgépek iránt. Fotó: MTI/Sóki Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a chicagói repülőgépgyártót, hanem a felhasználókat is nehéz helyzetbe hozza, hogy mind a mai napig nem sikerült visszaszerezni a hatósági engedélyt az alig fél év leforgása alatt két halálos balesetet szenvedett típus további forgalmazásához. Különösen, ha olyan tömegmodellről van szó, mint a Boeing 737, amely a világ leggyakrabban használt keskeny törzsű gépe.

A légiiparban uralkodó kemény versenyben most hátrányba kerülhetnek a Boeinget használó légitársaságok, míg az Airbus gyártmá­nyai­­val repülők hátradőlhetnek. Mi­chael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója már be is jelentette, hogy a Boeing továbbra is bírja az ír fapados – mellesleg ­Európa második legnagyobb utasforgalmat bonyolító légitársasága – bizalmát. Annak ellenére, hogy a diszkont által megrendelt 737 Max 200-asok szállítása legalább fél évet késik.

Ezzel szemben a magyar kötődésű Wizzair, a Ryanair legnagyobb kelet-közép-európai ellenfele már megkezdte a maga vadonatúj keskeny törzsű flottájának átvételét a konkurens Airbustól. Az első a321neo gépük már forgalomba állt, és a légitársaság azt várja, hogy 15-20 százalékkal olcsóbban üzemeltetheti, mint a korábbi generációhoz tartozó gépeket.

Gondot okozhat a Boeing Max további sorsa körüli bizonytalanság azoknak a légitársaságoknak, amelyek hosszú távon elköteleződtek az amerikai gyártmányú repülőgépek iránt.
Fotó: MTI/Sóki Tamás

A Wizz­airhez 2026-ig további 253 darab érkezik ebből az ultrahatékony repülőgépből. Amire a társaságnál az a321-eseket szánják, azt a szerepet a Ryan­airnél a Boeing 737 Max 200-asoknak kell betölteniük. Az írek például összesen 135 ilyen repülőgépet rendeltek, és jövő júniusra hatvanat már le is kellene szállítania a gyártónak, ám ez az, ami minden bizonnyal későbbre tolódik majd.

Többek között azért, mert nem szűnnek a Max típusú Boeing gépek kezelhetőségével kapcsolatos kételyek, ellenkezőleg: a szerencsétlenül járt Ethio­pian Airlines 302-es járatát irányító pilóták mindenben követték a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság szabályos eljárásrendjét, a repülőgép mégis lezuhant, orral csapódott a földbe – közölte a minap Addisz-Abebában Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter, ismertetve az etióp hatóságok első hivatalos jelentését.

Az etióp légitársaság Boeing 737 Max 8-as gépe március 10-én, hat perccel a felszállás után zuhant le, a katasztrófában 157-en haltak meg. Az etióp vizsgálat vezetője azt mondta, hogy az előzetes jelentéshez a repülésiadatrögzítő és a pilótafülke hangrögzítőjéből kinyert adatokat vették alapul, és egyelőre nincs arra utaló jel, hogy a repülőgép úgynevezett állásszögjeladó szenzorát bármi megrongálta volna. Ez a berendezés látja el adatokkal a gép automatikus átesésgátló rendszerét, amelynek a korábbi jelentések szerint köze lehet a repülőgép lezuhanásához.

Az ET 302-es járatának lezuhanása a Boeing 737 Max típus második katasztrófája volt fél éven belül. Tavaly októberben az indonéziai Lion Air légitársaság JT 610-es járatán közlekedő gép csapódott a tengerbe, 14 perccel a felszállást követően, 189 ember halálát okozva. Az előzetes jelentések szerint ott is az állásszög-jeladó közvetített hibás adatokat az átesésgátló rendszernek, amely így újra és újra lefelé nyomta a gép orrát. A Boeing a múlt héten közölte, hogy frissítést adott ki a 737 Maxok irányítási rendszerére, amelynek keretében több biztonsági funkciót is beiktattak az átesésgátló működésébe.

Eközben elnézést kért Dennis Muilenburg, a Boeing vezérigazgatója a két, nemrégiben bekövetkezett, 737 Max típusú repülőgép lezuhanása okozta halálesetek miatt. Azt is elárulta, hogy mindkét járat katasztrófáját egy szoftver hibás aktiválódása okozta. Egyúttal bocsánatot kért amiatt is, hogy a már üzemben lévő repülőgépek nem repülhetnek, és ez kellemetlenséget okoz az utazóknak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.