Nemcsak a chicagói repülőgépgyártót, hanem a felhasználókat is nehéz helyzetbe hozza, hogy mind a mai napig nem sikerült visszaszerezni a hatósági engedélyt az alig fél év leforgása alatt két halálos balesetet szenvedett típus további forgalmazásához. Különösen, ha olyan tömegmodellről van szó, mint a Boeing 737, amely a világ leggyakrabban használt keskeny törzsű gépe.
A légiiparban uralkodó kemény versenyben most hátrányba kerülhetnek a Boeinget használó légitársaságok, míg az Airbus gyártmányaival repülők hátradőlhetnek. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója már be is jelentette, hogy a Boeing továbbra is bírja az ír fapados – mellesleg Európa második legnagyobb utasforgalmat bonyolító légitársasága – bizalmát. Annak ellenére, hogy a diszkont által megrendelt 737 Max 200-asok szállítása legalább fél évet késik.
Ezzel szemben a magyar kötődésű Wizzair, a Ryanair legnagyobb kelet-közép-európai ellenfele már megkezdte a maga vadonatúj keskeny törzsű flottájának átvételét a konkurens Airbustól. Az első a321neo gépük már forgalomba állt, és a légitársaság azt várja, hogy 15-20 százalékkal olcsóbban üzemeltetheti, mint a korábbi generációhoz tartozó gépeket.

Fotó: MTI/Sóki Tamás
A Wizzairhez 2026-ig további 253 darab érkezik ebből az ultrahatékony repülőgépből. Amire a társaságnál az a321-eseket szánják, azt a szerepet a Ryanairnél a Boeing 737 Max 200-asoknak kell betölteniük. Az írek például összesen 135 ilyen repülőgépet rendeltek, és jövő júniusra hatvanat már le is kellene szállítania a gyártónak, ám ez az, ami minden bizonnyal későbbre tolódik majd.
Többek között azért, mert nem szűnnek a Max típusú Boeing gépek kezelhetőségével kapcsolatos kételyek, ellenkezőleg: a szerencsétlenül járt Ethiopian Airlines 302-es járatát irányító pilóták mindenben követték a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság szabályos eljárásrendjét, a repülőgép mégis lezuhant, orral csapódott a földbe – közölte a minap Addisz-Abebában Dagmawit Moges etióp közlekedési miniszter, ismertetve az etióp hatóságok első hivatalos jelentését.