Országos intermodális hálózat létrehozását támogatja a kormányzat, hiszen az európai teherszállítás is a vegyes megoldások felé tart – közölte Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár tegnap a Rail Cargo Terminál-Bilk logisztikai központban az Ekol Logistics Kft. háromezredik pótkocsijának vasúti indításakor.
Az intermodális áruszállítás lényege, hogy ahol csak lehet, vasúton jutnak el az áruval feltöltött konténerek a célállomás közelébe. Miután a vasút a szárazföldi áruszállítás leginkább környezetbarát módja, a többi közlekedési ágnál alacsonyabb a szén-dioxid-kibocsátása és hatékonyabb az üzemanyag-felhasználása, érdemes kiváltani ezzel a közúti fuvarozást.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) államtitkára arról is beszélt, hogy az árufuvarozás bővülése jól jelzi a gazdaság és a kereskedelem élénkülését, a mind több mozgó jármű azonban fokozottan terheli a környezetet. Egységnyi tömegű áru szállítása a közúton huszonegyszer súlyosabb karbonkibocsátással jár, mint a vasúton.
Mosóczi László szerint a gazdasági növekedés és a fenntarthatóság szempontjait a környezetkímélő közlekedési módok irányába való elmozdulással lehet összeegyeztetni.

Fotó: A szerző felvétele
A vasúti szállítás határát viszont az adja, hogy a megrendelők többnyire a háztól házig szállítást igénylik, vagyis a kamionos árufuvarozás nem iktatható ki teljesen, az ideális megoldást a kombinált, intermodális árufuvarozás jelenti.
Az európai uniós cél az, hogy a vasút részesedése elérje a harminc százalékot a belföldi árufuvarozásban, Magyarországon ez jelenleg az uniós átlag körül, de húsz százalék alatt alakul.
A vasúti szolgáltatások fejlesztését és az ágazat versenyképességének növelését ebben az uniós ciklusban ezermilliárd forint, és a következőben is hasonló összeg segíti a tervek szerint.
Mivel a megrendelők általában nem a környezettudatosságot tartják szem előtt, ezért az intermodális szállításnak nem elég az a vonzerő, hogy kicsi a kibocsátása – erről Kovács Imre, a Rail Cargo csoport igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke beszélt, kifejtve, hogy a megoldásnak versenyképesnek kell lennie ahhoz, hogy a hatékonysága érvényesülhessen.