Már nagy erőkkel keresik a webáruházak a szezonális munkaerőt a november közepén berobbanó év végi bevásárlási roham idejére. Egyre több internetes kereskedő hirdetéseiben olvasható, hogy a hátralévő hetekben plusz munkaerőre van szükség a raktározás, a logisztika és az ügyfélszolgálat területén.
A legtöbb hirdetés vonzó, rugalmas munkahelyet és csapatot, de megfeszített munkavégzést kínál az ünnepi időszakra, az alapbéreket nettó 200 ezer forint körül kínálják az e-kereskedők.

Fotó: Éberling András
A hagyományos üzleteket megelőzve az internetes áruházakban az évek óta novemberben tartott black friday, azaz fekete péntek akciós napokkal hamarosan idén is útjára indul a december végéig tartó karácsonyi ajándékvásárlási láz, ami a piac számára az év legerősebb forgalmát hozza.
Becslések szerint a teljes hazai kereskedelemben az év utolsó hónapjában legalább plusz 1200 milliárd forintot hagynak majd a családok a novemberi költéssel szemben.
– Ebben az évben is érezhetően hiányoztak a dolgozók a boltokból, és ahogy közeledik az év vége, az áruházláncok munkavállalói egyre több aggodalomra okot adó jelenségről számolnak be – mondta a Magyar Nemzetnek Bubenkó Csaba. A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének elnöke szerint idén már nem csupán a kiemelt időszakokban, hanem kisebb hullámzásokkal hónapról hónapra magas volt a bolti forgalom, az eddigi munkaerő-állomány pedig a cégek béremelései ellenére sem nőtt számottevően.
– A dolgozók általánosan agyonhajszoltak a pultok mögött, a raktárakban, a pénztárakban, és a szakképzetlen alkalmi munkavállalók nyári turnusa után félnek, hogy milyen év végi szezon vár rájuk – fogalmazott Bubenkó Csaba.
Mint mondta, akad olyan lánc, ahol ott tartanak az előírt éves túlórakeretüket már felhasználó munkavállalók, hogy más cégek friss állásajánlatait összehasonlítva igyekeznek eldönteni, decemberben hol kaphatják a legtöbb pluszpénzt és -juttatást, hol tudnak kalkulálni a szabadnapjaikkal, mert a munkaidő-beosztással is komoly gondok vannak.
A formálódó év végi káoszt mutatja, hogy az egyik vállalatnál a fizikai dolgozók jellemzően már nem tudják meg legalább a munkavégzés előtt négy nappal, hogy az adott héten melyik nap milyen műszakban lesznek beosztva, sőt azt sem, hogy a lánc melyik üzletében kell dolgozniuk. Erről csupán az előző napon SMS-ben vagy telefonon kapnak értesítést.