Folyamatosan ellenőriz a jegybank

A fintech cégek ügyfélszámláin lévő pénzekre az Országos Betétbiztosítási Alap nem ad védelmet.

Horváth Éva
2020. 07. 09. 11:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Utazáskor, nyaraláskor – főleg amióta a koronavírus-járvány miatt kiemelten ajánlott a készpénzhasználat mellőzése – egyre nagyobb szerepet kapnak a hagyományos bankok mellett az úgynevezett fintech cégek. Ezek gyorsak, gyakran a hitelintézeteknél olcsóbban váltják a valutákat, így akár komoly versenytársai lehetnek a bankpiac hagyományos szereplőinek. Sok fintech cég azonban nemcsak a saját hálózatára épít, hanem igénybe veszi más szolgáltatók infrastruktúráját is, ami magában hordozza annak a veszélyét, hogy ha bárhol porszem kerül a gépezetbe, megakad a szolgáltatás, az ügyfél hoppon maradhat.

Pontosan emiatt alakult ki a közelmúltban némi torlódás a nemzetközi szolgáltatásokban, amikor a brit pénzügyi felügyelet időlegesen felfüggesztette a Wirecard Card Solutions Limited, a fintech-piac kiterjedt hálózattal rendelkező szereplőjének engedélyét. A Wirecard miatt más szolgáltatók is kénytelenek voltak rövid szünetet elrendelni a szolgáltatásaikban, amely magyar ügyfeleket is érintett.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – többek között a Wirecard-ügy kapcsán is – folyamatosan figyeli a határon átnyúló fintech szolgáltatók működését, az azokat érintő hatósági döntéseket, és szükség esetén teszteli az általuk kínált alkalmazásokat, üzleti modelleket – szögezte le tegnapi közleményében a jegybank. Egyszersmind hangsúlyozta: minden tőle telhetőt elkövet, hogy a külföldi felügyeletekkel együttműködve biztosítsa a magyarországi ügyfeleknek a pénzügyi fogyasztóvédelem legmagasabb szintjét.

Alapvető fogyasztói elvárás, hogy a fintech cégek az ügyfeleiket közérthető, naprakész információkkal lássák el konstrukcióikról és üzleti modelljükről. Különösen krízishelyzetben lényeges, hogy ezek a szolgáltatók folyamatosan tájékoztassák a nyilvánosságot mind a kockázatokról, mind a megoldási lehetőségekről, és szükség esetén a fogyasztói igényérvényesítés módjai­ról. E célok megvalósításához azonban a tudatos, körültekintő fogyasztókra is szükség van. Az MNB ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztók meg tudják óvni magukat a lehetséges pénzügyi károktól, ha egy-egy szolgáltatás, termék igénybevétele előtt előzetesen tájékozódnak a konstrukcióról és a szolgáltatóról – különösen arról, hogy annak mely ország felügyeleténél van engedélye –, valamint a kockázatokról.

Amennyiben külföldi szolgáltatók részéről merül fel mulasztás, akkor a fogyasztó az illetékes ország hatóságához fordulhat, ebben kész segítséget nyújtani a piacfelügyelet, de egyéb ráhatása nincs. A fintech cégek ügyfélszámláin lévő pénzekre azonban az Országos Betétbiztosítási Alap nem ad védelmet.

Az engedéllyel, regisztrációval rendelkező pénzügyi szolgáltatókról, a fontosabb termékekről és kockázatokról az MNB Pénzügyi Navigátor portálja, ügyfélszolgálata, illetve vidéki pénzügyi Navigátor tanácsadó irodái is minden szükséges tájékoztatást megadnak az érdeklődőknek.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.