Utazáskor, nyaraláskor – főleg amióta a koronavírus-járvány miatt kiemelten ajánlott a készpénzhasználat mellőzése – egyre nagyobb szerepet kapnak a hagyományos bankok mellett az úgynevezett fintech cégek. Ezek gyorsak, gyakran a hitelintézeteknél olcsóbban váltják a valutákat, így akár komoly versenytársai lehetnek a bankpiac hagyományos szereplőinek. Sok fintech cég azonban nemcsak a saját hálózatára épít, hanem igénybe veszi más szolgáltatók infrastruktúráját is, ami magában hordozza annak a veszélyét, hogy ha bárhol porszem kerül a gépezetbe, megakad a szolgáltatás, az ügyfél hoppon maradhat.
Pontosan emiatt alakult ki a közelmúltban némi torlódás a nemzetközi szolgáltatásokban, amikor a brit pénzügyi felügyelet időlegesen felfüggesztette a Wirecard Card Solutions Limited, a fintech-piac kiterjedt hálózattal rendelkező szereplőjének engedélyét. A Wirecard miatt más szolgáltatók is kénytelenek voltak rövid szünetet elrendelni a szolgáltatásaikban, amely magyar ügyfeleket is érintett.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – többek között a Wirecard-ügy kapcsán is – folyamatosan figyeli a határon átnyúló fintech szolgáltatók működését, az azokat érintő hatósági döntéseket, és szükség esetén teszteli az általuk kínált alkalmazásokat, üzleti modelleket – szögezte le tegnapi közleményében a jegybank. Egyszersmind hangsúlyozta: minden tőle telhetőt elkövet, hogy a külföldi felügyeletekkel együttműködve biztosítsa a magyarországi ügyfeleknek a pénzügyi fogyasztóvédelem legmagasabb szintjét.
Alapvető fogyasztói elvárás, hogy a fintech cégek az ügyfeleiket közérthető, naprakész információkkal lássák el konstrukcióikról és üzleti modelljükről. Különösen krízishelyzetben lényeges, hogy ezek a szolgáltatók folyamatosan tájékoztassák a nyilvánosságot mind a kockázatokról, mind a megoldási lehetőségekről, és szükség esetén a fogyasztói igényérvényesítés módjairól. E célok megvalósításához azonban a tudatos, körültekintő fogyasztókra is szükség van. Az MNB ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztók meg tudják óvni magukat a lehetséges pénzügyi károktól, ha egy-egy szolgáltatás, termék igénybevétele előtt előzetesen tájékozódnak a konstrukcióról és a szolgáltatóról – különösen arról, hogy annak mely ország felügyeleténél van engedélye –, valamint a kockázatokról.