Nagy-Britannia végül mégis a szakadékba vetheti magát

Hiába sikerült sokszor elkerülni, most mégis teljes szakítás lehet a brit–EU kapcsolatokban.

2020. 09. 06. 12:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

David Frost, az Egyesült Királyság EU-kilépési főtárgyalója vasárnap azt nyiltakozta, hogy nem zavarja, ha országa az átmeneti időszak meghosszabbítása és új kereskedelmi egyezmény megkötése nélkül lép be a jövő évbe, vagyis minden eddigi szoros kapcsolat megszakad az unióval, a kereskedelemre pedig a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO szabályai lesznek érvényesek.

Ezt az eshetőséget a 2016-os, az uniós tagságról szóló népszavazás óta próbálták mindenáron elkerülni, ezért bukott meg Theresa May kormánya, ezért kötött kompromisszumot az északír kérdésben Boris Johnson jelenlegi miniszterelnök. Az ország idén január 31-én formálisan elhagyta az Európai Uniót, a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatok, a tőke, az áruk, a szolgáltatások és az emberek szabad mozgása azonban az átmeneti időszakról szóló megállapodásnak megfelelően fennmaradt, azért, hogy legyen idő megállapodni a későbbi kereskedelmi kapcsolatokról.

Mindez ráadásul még a koronavírus-járvány megjelenése előtt zajlott: azóta a brit gazdaság óriásit zuhant, így meglepő lenne, ha az ország kormánya vállalná a kapcsolatok váratlan megszakadását, ami újabb gazdasági sokkot jelenthet Nagy-Britannia számára.

Nem kizárt persze, hogy a korábbi tárgyalásokon gyakori brit nyomásgyakorlásról van szó, amit most a tárgyalások kedden kezdődő újabb fordulója elé időzítettek, abban a reményben, hogy az európai oldal lazít a feltételeken. David Frost ki is jelentette a Mail on Sunday újságnak adott nyilatkozatában: „Azt szeretnénk, hogy az EU lássa: komolyan gondoljuk, amit mondunk, vegyék komolyan az álláspontunkat.” Kétségtelen, hogy a brit fél komolyabb kockázat nélkül blöffölhet, hisz a határidő közeledtével bármikor javasolhatja az átmeneti időszak meghosszabbítását, a jelen helyzetben ezt az unió biztosan elfogadná.

Amennyiben mégis szakításra kerülne sor, a legsúlyosabb hatást a vámok bevezetése okozná, ami szigetország révén az egyetlen nagy forgalmú átkelőhelynél az áruszállító járművek óriási torlódásához, az áruk mozgásának lelassulásához, így az alkatrészek akadozása miatt sok gyár leállásához, illetve az áruellátás összeomlásához vezethet. A közúti fuvarozók szervezetei már figyelmeztették a kormányt, hogy a szállítmányozás összeomlása olyan felmérhetetlen károkat fog okozni, ami csak a koronavírus-járvány hatásához hasonlítható.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.