Kiszűrik a csalókat a bankok

Magyarország a dobogó harmadik, elegáns helyét foglalja el az Európai Unióban az elektronikus banki csalások kivédésében. A hazai hitelintézeti szektor felkészült a visszaélések elhárítására, azonban az ügyfeleknek is folyamatosan résen kell lenniük.

Horváth Éva
2020. 10. 07. 17:13
Internetes vásárlásnál érdemes a szállítási feltételeket is átnézni Fotó: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A pénzügyes csalók rendszeresen fejlesztik a módszereiket, és alapvetően kétféle kibertámadásra koncentrálnak: egyfelől célzottan a bankokat, a hitelintézeti rendszereket ostromolják és próbálnak onnan minél gyorsabban minél több pénzt szerezni, másfelől igyekeznek kihasználni az ügyfelek tájékozatlanságát és jóhiszeműségét. Az elmúlt két hét során is több magyar ügyfél került veszélybe,

„a kibertámadások leggyakrabban az internetes vásárlások alatt érhetők tetten, főként azokban az időszakokban, amikor az átlagosnál is többen vásárolnak webáruházakból“

– mondta el Gabler Gergely, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) IT felügyeleti igazgatója a banki ügyfelekkel szembeni csalási kísérletek elleni védekezés lehetőségeiről rendezett tegnapi online sajtóbeszélgetésen.

Felhívva a figyelmet az októberi kiberhónap küldetésére – amely a biztonsági tudatosság növelését és az internetes fenyegetések széles körben való megismertetését célozza – Luspay Miklós, az MNB főosztályvezetője kiemelte: a meglévő jogszabályi rendszer figyelembevétele mellett a bankoknak önmaguknak kellett kialakítani azt a célzott monitoring rendszert, amely jó eséllyel kiszűri a csalókat. Emellett a hitelintézeteknek jelenteniük kell minden olyan esetet, amikor csalást észleltek vagy hiúsítottak meg. Ezeket az eseményeket az európai bankfelügyeleti szervezetek is monitorozzák. Ha valamelyik tagállamban megjelenik egy új csalási módszer, arról a magyar jegybankot is tájékoztatják, így a bankszektor felkészülhet – ismertette a főosztályvezető.

Internetes vásárlásnál jövő év januártól már az úgynevezett erős ügyfél-hitelesítésre lesz szükség
Fotó: 123RF

Luspay Miklós emlékeztetett arra, hogy 2021. január 1-jétől a webes felületeken a kártyás fizetésnél nem lesznek elegendők azok az információk, amelyek egy-egy tranzakció kezdeményezéséhez kellenek. A biztonság fokozásához úgynevezett erős ügyfél-hitelesítésre lesz szükség, és elengedhetetlen az ügyfelek állandó szemfülessége és figyelme is. A változtatások végrehajtásához a jegybank a szeptember 14-i határidőt határozta meg a magyarországi hitelintézeteknek és webáruházaknak. A fejlesztés a hazai bankoknál lezárult, hamarosan elkezdődik az ügyfelek tájékoztatása is arról, hogy milyen módon változik az elektronikus kártyás fizetés az internetes vásárlásoknál. A szakember jelezte, az MNB azt szeretné, ha már a karácsonyi vásárlásoknál is egyre több helyen megjelenne az új megoldás.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.