Miután évtizedes késéssel vasárnap tényleg megnyitják a német főváros új légikikötőjét, a Brandenburgi Nemzetközi Repülőteret (BER), az üzemeltető módosította az érintett kötött pályás járatok menetrendjét.
A sors különös fintora, hogy miközben a német főváros központi repterének az átadása műszaki hiányosságok miatt csaknem egy évtizedet késett, az oda vezető vasúti pályát időre elkészítették az építők. Így az a furcsa helyzet állt elő, hogy működő vasúti vonalszakasz vezetett egy építés alatt álló létesítményhez.
Az üzemeltető Deutsche Bahnnak (DB) ugyanakkor működőképes állapotban kellett tartani a vonalat és az állomást, ezért meghatározott időközönként járműveket indítottak rajta: a szellempályaudvaron szellemvonatok haladtak át, és ez a helyzet csak a hétvégén változik meg. A DB összesen mintegy 675 millió eurót fektetett be a vasúti pálya kiépítésébe. Ennek eredményeként 18,5 kilométeres kitérő épült a város külső körvasúti vonala felől, amely lehetővé teszi a távolsági és regionális vonatok számára, hogy megállhassanak a BER terminál alatt.
Az S-Bahn járatainak útját 8,6 kilométerrel hosszabbították meg a schönefeldi repülőtér korábbi végállomásától. Az üzemeltető kezdetben az S9-es vonalat terjesztette ki az új repülőtérre, húszperces követést biztosítva. Az utazási idő a repülőtérről 52 perc a Berlin főpályaudvar és 79 perc Spandau felé. Emellett az S45-ös vonalat október 29-i hatállyal meghosszabbítják, és egész nap tízperces követést biztosítanak. A DB Regio Reptér Express szolgáltatása, amely harminc perc alatt köti össze a BER-t a városközponttal, október 31-től indul. A DB több regionális vonal összekapcsolásával éri el azt, hogy óránként legalább négy vonatot indítsanak a repülőtér és a városközpont között. A távolsági vonatok esetében a Warnemünde–Berlin–Drezda IC, illetve a Rostock és Drezda között járó IC tér be a reptér föld alatti állomására. A berlini reptér a sokadik európai főváros, ahol a vasúti összeköttetést az országos hálózatba integrálva valósítják meg, legközelebb éppen Schwechat, Bécs légikitötője kínálkozik példának.

Fotó: MTI/EPA/Hayoung Jeon
Budapesten is több terv született a főváros és Ferihegy vasúti összekötésére. Az egyik megoldás, amely már építési engedéllyel rendelkezik, a következő: a Ferihegy 1 terminál mellett elhaladó 100a jelű, Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalból Kőbánya-Kispest állomás után elágazik egy kétvágányú, villamosított kitérő, amely a repülőtér területén a föld alatt halad, a terminál alatt építik ki az állomást is, és a pálya a reptér területét elhagyva, Monor térségében tér vissza a fővonalhoz. Az idők során felmerült egy másik megoldás, amelynek során teljesen új, de a meglévő hálózattól elszigetelt pályát építenek ki a repülőtér és valamelyik budapesti fejpályaudvar között. Az építő cég vállalná a létesítés költségeit, cserébe megkapná a bevételt a szerződés ideje alatt. Végleges kormánydöntés még nem született a reptér kötött pályás összeköttetésének megvalósításáról.