Az átmeneti díjcsökkentés megfelelő segítséget jelentene a több mint háromezer munkavállalót foglalkoztató vasúti árufuvarozási szektort ért veszteségek mérséklésében, a munkahelyek megőrzésében és a gazdasági növekedés beindításában – mondta lapunk kérdésére Kis Péter, a METRANS vezérigazgatója. A szektor által 2020 végére várható visszaesés mértéke elérheti a 15, egyes szegmensekben pedig a 25 százalékot. Ezt a helyzetet tovább rontja – a teljesítménycsökkenés miatt – a fix jellegű költségek emelkedése, illetve a kisebb mennyiségek miatt az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj növekedése, ami magasabb fuvardíjakban jelentkezik a piacon. Kis Péter szerint a többi tagországgal párhuzamosan szükséges a javasolt intézkedés bevezetése:
Ausztria már lépett, és a környező országokban is kedvezőbb infrastruktúra-használati díjak figyelhetők meg, vagy készülnek azokat csökkenteni.
Az MMV Magyar Magánvasút (MMV) számára nehéz év az idei, a cég az átlagnál nagyobb teljesítmény-visszaesést kénytelen elszenvedni – mondta el lapunk kérdésére Katona László cégvezető. Az MMV-t is negatívan érintette a vasúti piaci teljesítményeket befolyásoló jelentős – akár harminc százalékot is meghaladó – visszaesés. A cégek igyekeznek megtartani a dolgozóikat és az eszközeiket, azonban ehhez a válság előtti mértékű bért és eszközüzemeltetési vagy bérleti díjakat kell fizetni. A munkabér esetén szerencsére elérhető kormányzati segítség, ami ellensúlyozza a veszteségek egy részét. A költségek között jelentős tétel a pálya használatával kapcsolatos díj, amely emelkedett is az utóbbi években.
A cégek számára komoly könnyebbség lenne, ha ennek egy részét átvállalná az állam, mint ahogy az uniós ajánlásban szerepel.
Az MMV esetében 150 munkahely megtartása a tét. Katona László felhívta a figyelmet, hogy a vasúti árufuvarozás jelentős technológiai váltás előtt áll. Az európai uniós előírások szerint a járműveket csendesebbre kell cserélni az előttünk álló évtizedekben. A későbbi fejlesztésekhez a vállalkozásoknak először túl kell élniük a járvány miatt kialakult gazdasági visszaesést, ebben segítene a pályahasználati díj mérséklése.

Fotó: Havran Zoltán
A GYSEV speciális helyzetben van, hiszen egyfelől pályaműködtető, másfelől leányvállalata, a GYSEV Cargo révén pályahálózat-használó – mondta el Kövesdi Szilárd, a vasúttársaság vezérigazgatója, a Hungrail elnökségi tagja. – A teljesítmény csökkenése az idei évben mindkét szempontból jól érzékelhető. Az uniós ajánlás megszületése óta Ausztriában már döntöttek a pályahasználati díj csökkentéséről, amelynek részletei jelenleg kidolgozás alatt vannak. A mi szempontunkból
fontos, hogy nem a pályaműködtető kárára csökkentik a felhasználók költségeit, hanem az állam közvetlen szerepvállalásával – mondta a GYSEV vezérigazgatója.