Alacsonyabb pályadíjat kívánnak a vasúttársaságok

Részben a vállalkozások túlélését, részben a szektor előtt álló modernizációra való felkészülést segítené, ha a kormány – az uniós ajánlással és több szomszédos ország gyakorlatával összhangban – mérsékelné vagy ellentételezné a pályahasználati díjat az árufuvarozó cégek számára. A lapunknak nyilatkozó cégvezetők arra is felhívták a figyelmet, hogy nemcsak a pályahasználók, de a pályaműködtetők szempontjait is figyelembe kell venni.

2020. 11. 10. 7:45
Az év első felében a teherszállító vonatok összesen 9,5 millió kilométert tettek meg Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az átmeneti díjcsökkentés megfelelő segítséget jelentene a több mint háromezer munkavállalót foglalkoztató vasúti árufuvarozási szektort ért veszteségek mérséklésében, a munkahelyek megőrzésében és a gazdasági növekedés beindításában – mondta lapunk kérdésére Kis Péter, a METRANS vezérigazgatója. A szektor által 2020 végére várható visszaesés mértéke elérheti a 15, egyes szegmensekben pedig a 25 százalékot. Ezt a helyzetet tovább rontja – a teljesítménycsökkenés miatt – a fix jellegű költségek emelkedése, illetve a kisebb mennyiségek miatt az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj növekedése, ami magasabb fuvardíjakban jelentkezik a piacon. Kis Péter szerint a többi tagországgal párhuzamosan szükséges a javasolt intézkedés bevezetése:

Ausztria már lépett, és a környező országokban is kedvezőbb infrastruktúra-használati díjak figyelhetők meg, vagy készülnek azokat csökkenteni.

Az MMV Magyar Magánvasút (MMV) számára nehéz év az idei, a cég az átlagnál nagyobb teljesítmény-visszaesést kénytelen elszenvedni – mondta el lapunk kérdésére Katona László cégvezető. Az MMV-t is negatívan érintette a vasúti piaci teljesítményeket befolyásoló jelentős – akár harminc százalékot is meghaladó – visszaesés. A cégek igyekeznek megtartani a dolgozóikat és az eszközeiket, azonban ehhez a válság előtti mértékű bért és eszközüzemeltetési vagy bérleti díjakat kell fizetni. A munkabér esetén szerencsére elérhető kormányzati segítség, ami ellensúlyozza a veszteségek egy részét. A költségek között jelentős tétel a pálya használatával kapcsolatos díj, amely emelkedett is az utóbbi években.

A cégek számára komoly könnyebbség lenne, ha ennek egy részét átvállalná az állam, mint ahogy az uniós ajánlásban szerepel.

Az MMV esetében 150 munkahely megtartása a tét. Katona László felhívta a figyelmet, hogy a vasúti árufuvarozás jelentős technológiai váltás előtt áll. Az európai uniós előírások szerint a járműveket csendesebbre kell cserélni az előttünk álló évtizedekben. A későbbi fejlesztésekhez a vállalkozásoknak először túl kell élniük a járvány miatt kialakult gazdasági visszaesést, ebben segítene a pályahasználati díj mérséklése.

Az év első felében a teherszállító vonatok teljesítménye kétmillió tonnával csökkent
Fotó: Havran Zoltán

A GYSEV speciális helyzetben van, hiszen egyfelől pályaműködtető, másfelől leányvállalata, a GYSEV Cargo révén pályahálózat-használó – mondta el Kövesdi Szilárd, a vasúttársaság vezérigazgatója, a Hungrail elnökségi tagja. – A teljesítmény csökkenése az idei évben mindkét szempontból jól érzékelhető. Az uniós ajánlás megszületése óta Ausztriában már döntöttek a pályahasználati díj csökkentéséről, amelynek részletei jelenleg kidolgozás alatt vannak. A mi szempontunkból

fontos, hogy nem a pályaműködtető kárára csökkentik a felhasználók költségeit, hanem az állam közvetlen szerepvállalásával – mondta a GYSEV vezérigazgatója.

 

– Üdvözöljük, ha Magyarországon is megvalósul a pályahasználati díj mérséklése, de annak költségeit megítélésünk szerint központi forrásokból kellene biztosítani – hangsúlyozta Kövesdi Szilárd. A cégek tudatában vannak annak, hogy a kormányzat a közelmúltban komoly szerepet vállalt az egyeskocsi-fuvarozás támogatásában, és hogy a lehetőségei végesek.

A vasúti árufuvarozói vállalatok a Hungrail közreműködésével azzal a kéréssel fordultak az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy a pályahálózat működtetők részére fizetendő hálózat-hozzáférési díjat – az EU-ajánlással összhangban – márciustól az év vége közötti időszakra csökkentse a kormány az ágazati szereplők közös javaslata alapján. Az Európai Bizottság korábbi javaslata lehetővé teszi az unió tagállamai számára, hogy csökkenthesse, megszüntethesse vagy elhalaszthassa a vasúti infrastruktúrához való hozzáférés díjának megfizetését.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.