Az európai részvénypiacok közül talán a legfontosabb a frankfurti, melynek legfontosabb indexe, a DAX eddig harminc részvényt tartalmazott. Ez ma már kevésnek tekinthető, hisz ennél több komoly, nagy cég van a német tőzsdén. Nem véletlen, hogy a sokkal nagyobb amerikai piacon is háttérbe szorult a korábban egyeduralkodó, harminc elemű Dow Jones, és helyette ma már az ötszáz legnagyobb céget tartalmazó S&P 500 a meghatározó index.
Most jelentős változás elé néz a német index: harminc helyett negyven részvény fog szerepelni benne (vélhetően a szám igény szerint bővülhet), de emellett több szabály is változik. Az indextagság feltétele lesz, hogy az adott cég az előző két évben EBITDA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírások előtti) szinten nyereséges legyen, emellett minden cégnek negyedéves beszámolót kell közzétennie. Az index felülvizsgálatára a továbbiakban nem évente, hanem félévente fog sor kerülni, és az egyes részvények súlyát is máshogy fogják számolni, mint eddig: csak a cég piaci kapitalizációja fog számítani, a forgalom nem. Ugyanakkor lesz egy minimális forgalmi követelmény, de ez nem okoz problémát, hisz eleve nagy forgalmú, népszerű papírokról van szó.

Fotó: Reuters
Az új részvények az MDAX nevű, jellemzően közepes kategóriájú részvényeket tömörítő, jelenleg hatvan tagú indexből kerülnek át, amit az is indokol, hogy az ott lévő legnagyobb részvény, az Airbus tőzsdei kapitalizációja olyan nagy, mint a DAX komponensek között hatodik helyen lévő Deutsche Telekomé.
A bővítés óhatatlanul növelni fogja a részvénykeresletet, hisz a DAX-ot követő indexalapok be kell, hogy vásároljanak az új indextagok részvényeiből, súlyuk arányában. Emellett az is növeli a keresletet, hogy az index komolyabb lesz mind a tagság feltételeit, mind a komponensek számát illetően, így olyan alapok is felfigyelhetnek rá, amelyek csak a világ legnagyobb tőzsdéivel és rászvényindexeivel foglalkoznak.