Üdvözli a magyar kormány – és minden további, a kezdeményezéshez csatlakozó ország – fellépését a mobilitási csomag jogszerűtlennek vélt pontjai ellen a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). A magyar kormány által benyújtott kereset éppen azokat a pontokat vitatja, amelyekről a mobilitási csomag elfogadását megelőző időszakban a legélesebb viták folytak a csomag kezdeményezői és ellenzői között – közölte lapunk kérdésére Árvay Tivadar, az érdekképviseleti szervezet kommunikációs vezetője. Ilyen a szolgáltatások és a munkaerő szabad áramlásának alapelve, de a csomag bizonyos pontjai az EU környezetpolitikai céljaival is szembemennek.
Kiszorítják a magyar fuvarozó kkv-kat, családi cégeket
A csomag első elemei már hatályosak: augusztus óta a cégeknek biztosítaniuk kell, hogy a járművezetőik négyhetente hazatérjenek, és tilos a 45 órás vagy annál hosszabb heti rendszeres pihenőt a járművek kabinjában tölteni. A magyar cégek szinte kivétel nélkül megfelelnek ennek az elvárásnak, a gépkocsivezetők egy-két, de legfeljebb háromhetente hazatérnek Magyarországra. A kabintilalom pedig valójában azért jelent problémát, mert nincs megfelelő számú és minőségű parkoló és szálláshely az EU-ban, amely alkalmas befogadni ilyen számban a járműveket és a gépkocsivezetőket. A csomag további pontjai később, a következő másfél évben vagy annál később lépnek életbe. Idetartozik például a gépkocsivezetők javadalmazásának szabálya, amely azt jelenti, hogy
a jövőben a sofőröket is kiküldött munkavállalóként kell kezelni, és számukra azt a javadalmazást kell biztosítani, amit az általuk érintett országok gépkocsivezetői kapnak. Az MKFE – és a mostani keresetében a magyar kormány is – vitatja ezt a szabályt, a mi álláspontunk továbbra is az, hogy a gépkocsivezető nem tekinthető kiküldött munkavállalónak, nem azonos a státuszuk egy állandó munkahelyen tevékenykedő építőipari munkással, vagy mezőgazdaságban dolgozó személlyel.
A csomag további pontjai közt van a járművek nyolc hetenkénti hazatérése a székhely szerinti országba. Ez kimondottan diszkriminatív intézkedés, azok az EU tagok, amelyek nem a centrumban, vagy például szigeten találhatók, kimondottan hátrányosan érinti ez a szabály. A járművek utaztatásakomoly költségnövekedést jelent majd és szembe megy a zöld célokkal is, arról nem is beszélve, hogy ezek a felesleges üresjáratok az infrastruktúrát is terhelik – mondta az MKFE kommunikációs vezetője.