Szigorítás: új elektronikai rendszer szűri a feketefuvarozókat

Október második felében indulhat el tesztüzemben a BiReg, vagyis az informatikai alapú közúti fuvarozói engedélyellenőrzési rendszer, amely hatékony eszköze lehet a hazai áruszállítási piac és a fuvarozó vállalkozások védelmének a külföldi feketefuvarokkal szemben – tudta meg a Magyar Nemzet. Jövő tavaszra a le- és felrakó helyek is ellenőrzés alá kerülnek.

2020. 10. 07. 7:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutolsó információk szerint október 20-án indulhat el az informatikai alapú közúti fuvarengedély-ellenőrzési rendszer (BiReg) – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére Árvay Tivadar.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője felidézte, hogy az érdekvédelmi szervezet 2018-ban tett javaslatot a rendszer bevezetésére, és az első tervek szerint idén tavasszal már tesztüzemben működhetett volna a BiReg, de a járvány miatt az indítás őszre csúszott.

Technikai csúszás miatt október végén indulhat a tesztüzem Fotó: Havran Zoltán

– Szeptemberi indulásról egyeztetett júniusban az MKFE elnöke és az ITM tárcavezetője, aminek tudomásunk szerint technikai akadálya nem is volt – mondta Árvay Tivadar. – Úgy tűnik, hogy a jogszabály-módosítási folyamat akadt meg, de

a legutóbbi ígéret szerint hamarosan ez is megtörténik, s már október második felében zöld jelzést kaphat a rendszer tesztüzeme.

A fuvarozók közben egyre inkább sürgetik a BiReg bevezetését, hiszen a nemzetközi és hazai statisztikai adatok is azt mutatják, hogy mélyrepülésbe kezdett az alágazat. A magyar vállalkozások nemzetközi teljesítménye a 2015-ös csúcs óta folyamatos lejtmenetben van, napjainkban a 2011-es szint alá zuhant.

Emellett a cross trade (más néven kabotázs, amikor A ország fuvarozója B és C ország között szállít) fuvarozásban a korábbi 41 százalékos részesedésből mára 31 százalék maradt. Ez a folyamat független volt a koronavírus-járványtól, és még nem mutatkoznak az augusztusban elfogadott uniós mobilitási csomag hatásai sem, ugyanakkor egyértelmű, hogy mindkettő negatívan hat az alágazatra.

Nem elég a járványhatás, a feketézők is nehezítik a versenyt Fotó: Havran Zoltán

A legkomolyabb problémát a fuvarozók álláspontja szerint továbbra is a jogosulatlanul tevékenykedők térnyerése jelenti, mert ezek a vállalkozások – kibújva számos szabály és kötelezettség alól – drasztikusan letörik az árakat. Velük képtelen versenyezni az a jogkövető magyar cég, amely betartja a vezetési és pihenőidő-szabályokat, megfelel a KRESZ előírásainak, megfizeti az útdíjat, hazai üzemanyagot vásárol és itt köti meg a biztosítási szerződéseit is.

– Meggyőződésünk, hogy a piac teljes és hatékony kifehérítése kell ahhoz, hogy a logisztikai ágazat, benne a közúti fuvarozással a jövőben is megtermelje a GDP hat százalékát vagy akár ennél többet is

– emelte ki Árvay Tivadar. Úgy folytatta: – Teljes mértékben osztjuk azt a kormányzati álláspontot, amely fontosnak és elengedhetetlennek tartja az erős nemzeti vállalkozásokat, a hazai szolgáltatókra támaszkodó gazdaságot.

Szavai szerint ez

nemcsak a munkahelyek megőrzése miatt lényeges, hanem csökkenti a függőségünket,

ami az ellátási lánc szempontjából különösen fontos lehet.

– Ezért tartjuk prioritást élvező ügynek a BiReg indítását, és üdvözöljük, hogy a legutóbb jelzett október 20-i céldátummal elindul a rendszer tesztüzeme, 2021 januártól pedig az éles üzem, majd jövő márciusban megkezdheti a működését a második fázis, amely a le- és felrakókat is bevonja az ellenőrzésbe – jelezte az egyesület szóvivője.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.