A legutolsó információk szerint október 20-án indulhat el az informatikai alapú közúti fuvarengedély-ellenőrzési rendszer (BiReg) – mondta el a Magyar Nemzet kérdésére Árvay Tivadar.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) szóvivője felidézte, hogy az érdekvédelmi szervezet 2018-ban tett javaslatot a rendszer bevezetésére, és az első tervek szerint idén tavasszal már tesztüzemben működhetett volna a BiReg, de a járvány miatt az indítás őszre csúszott.

– Szeptemberi indulásról egyeztetett júniusban az MKFE elnöke és az ITM tárcavezetője, aminek tudomásunk szerint technikai akadálya nem is volt – mondta Árvay Tivadar. – Úgy tűnik, hogy a jogszabály-módosítási folyamat akadt meg, de
a legutóbbi ígéret szerint hamarosan ez is megtörténik, s már október második felében zöld jelzést kaphat a rendszer tesztüzeme.
A fuvarozók közben egyre inkább sürgetik a BiReg bevezetését, hiszen a nemzetközi és hazai statisztikai adatok is azt mutatják, hogy mélyrepülésbe kezdett az alágazat. A magyar vállalkozások nemzetközi teljesítménye a 2015-ös csúcs óta folyamatos lejtmenetben van, napjainkban a 2011-es szint alá zuhant.
Emellett a cross trade (más néven kabotázs, amikor A ország fuvarozója B és C ország között szállít) fuvarozásban a korábbi 41 százalékos részesedésből mára 31 százalék maradt. Ez a folyamat független volt a koronavírus-járványtól, és még nem mutatkoznak az augusztusban elfogadott uniós mobilitási csomag hatásai sem, ugyanakkor egyértelmű, hogy mindkettő negatívan hat az alágazatra.

A legkomolyabb problémát a fuvarozók álláspontja szerint továbbra is a jogosulatlanul tevékenykedők térnyerése jelenti, mert ezek a vállalkozások – kibújva számos szabály és kötelezettség alól – drasztikusan letörik az árakat. Velük képtelen versenyezni az a jogkövető magyar cég, amely betartja a vezetési és pihenőidő-szabályokat, megfelel a KRESZ előírásainak, megfizeti az útdíjat, hazai üzemanyagot vásárol és itt köti meg a biztosítási szerződéseit is.
– Meggyőződésünk, hogy a piac teljes és hatékony kifehérítése kell ahhoz, hogy a logisztikai ágazat, benne a közúti fuvarozással a jövőben is megtermelje a GDP hat százalékát vagy akár ennél többet is
– emelte ki Árvay Tivadar. Úgy folytatta: – Teljes mértékben osztjuk azt a kormányzati álláspontot, amely fontosnak és elengedhetetlennek tartja az erős nemzeti vállalkozásokat, a hazai szolgáltatókra támaszkodó gazdaságot.
Szavai szerint ez
nemcsak a munkahelyek megőrzése miatt lényeges, hanem csökkenti a függőségünket,
ami az ellátási lánc szempontjából különösen fontos lehet.