– Egyre több államban merül fel annak igénye, hogy törvényi keretek közé szorítsák a különféle technológiai óriásvállalatok, internetes konglomerátumok működését. Az állami ellenőrzés, az alapjogok érvényre juttatása és a médiapiac viszonyainak rendezése a nemzetközi szolgáltatók, a közösségi oldalak esetében is egyre erősödő társadalmi igény. De hogyan állunk az úgynevezett techóriások megadóztatásával?
– Ha röviden akarnék fogalmazni, annyit mondhatnék: idehaza elég jól. Persze a kérdés több ok miatt sem intézhető el pár szóval.
Mindenekelőtt érdemes megemlíteni, hogy a nemzetközi közösségnek eddig nem sikerült az, ami Magyarországnak igen.
Nevezetesen egy, a jog próbáját is kiálló adószabályrendszer megalkotása.
– Zátonyra futottak a nemzetközi kezdeményezések?
– Tulajdonképpen igen. Az Európai Bizottság 2018-ban készített a témában egy forgalmi jellegű, bevételalapú különadó bevezetéséről szóló javaslatot. Meg is indult a technikai részletek kidolgozása, de az irányelv véglegesítése 2019 közepén elakadt. A folyamat felfüggesztésében egyebek mellett közrejátszott néhány tagállam erős ellenállása is. Eközben a társadalmi és politikai nyomás hatására több uniós országban kidolgoztak, illetve bevezettek az elvérző EU-s javaslatra épülő különadót, de azok alkalmazását szintén felfüggesztették – részben az Egyesült Államok nyomásgyakorlása, részben amiatt, mert az OECD-ben is megindult egy szabályrendszer kialakítása. Ez utóbbi folyamatban 2021 nyarán lehet némi előrehaladás.
– Ehhez képest mi a helyzet itthon?
– A reklámadóról szóló törvényt 2014-ben fogadta el a magyar parlament. A szabályok értelmében adóköteles – többek között – az interneten, túlnyomórészt magyar nyelven vagy túlnyomórészt magyar nyelvű internetes oldalon megvalósuló reklámközzététel. Az adót a reklám közzétevőjének kell megfizetnie, vagyis annak a személynek vagy szervezetnek, aki/amely rendelkezik a reklámfelület felett. A reklámadó passzusai 2017-ben megváltoztak, a módosítás lehetővé tette, hogy a magyar adóhivatal hárommilliárd forint vélelmezett adót állapítson meg azon közzétevő terhére, amelyik nem nyújtott be adóbevallást. Emellett többször ismételhető és egyre emelkedő mulasztási bírságot is kiszabhat a hivatal azokra a reklámközzétevőkre, amelyek nem teljesítik az egyik legfontosabb kötelezettségüket, azaz nem jelentkeznek be a hatósághoz.