Holnap kezdődik a 2022-es költségvetés tervezetének vitája az Országgyűlésben. A törvényjavaslat dinamikus, 5,2 százalékos gazdasági növekedéssel, mérsékelt, háromszázalékos inflációval, az uniós országokban várható hiánycsökkentési trendhez illeszkedő 5,9 százalékos GDP-arányos deficittel, valamint 233 milliárd forint tartalékkal számol. A költségvetés fontosabb elemeiről az elmúlt napokban több cikkben beszámoltunk, most azt nézzük meg, hogy jövőre milyen uniós támogatásokat lehet becsatornázni az újraindításhoz.
Magyarországnak a 2021–2027 közötti programozási időszakban rendelkezésre álló kohéziós politikai uniós források 7900 milliárd forintot jelentenek. Ebből jövőre jelentősebb összegek kifizetése várható, ezzel is segítve a vállalkozások megerősítését.
Változás, hogy az agrár- és vidékfejlesztésre szánt összegek felhasználása a korábbi időszakokhoz képest jelentősen átalakul. Ennél a területnél a módosítások miatt az Európai Bizottság két átmeneti évet iktatott be. Ezzel hosszabb lett a jelenleg futó Vidékfejlesztési program hatálya, az új programozási időszak így csak 2023-ban kezdődik el. Az agrártámogatások esetében egyedülálló módon a brüsszeli források mellett elérhető nemzeti társfinanszírozás összege a maximálisan adható nyolcvan százalék lesz.
Ennek eredményeként csaknem háromszor annyi támogatást lehet majd szétosztani, mint korábban. Azaz: a magyar kormány a következő években több mint négyezermilliárd forintot fordíthat a vidék, a mezőgazdaság és az élelmiszeripar erősítésére.
A felhasználható keretet az idén és jövőre kiegészítik a helyreállítási csomag (Next Generation EU) vidékfejlesztésre fordítható forrásai is.
Szintén pluszpénzt jelent, hogy az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) részeként 2021–2027 között is lesz lehetőség közlekedési célú uniós pénzek felhasználására. A Magyarországnak járó – 2021 és 2027 között felhasználható – pénzügyi keret nagysága várhatóan 290 milliárd forint (802 millió euró) lesz. Ezt az összeget az Európai Bizottság nem egyszerre kívánja kiírni, hanem arányosan, több évre elosztva. Jövőre nagyrészt a déli körvasút projekt első ütemének előlegkifizetéseivel lehet számolni.

Forrás: Délikörvasút.hu
Magyarország a 2021–2027-es időszakban a határon átnyúló, valamint a transznacionális európai területi együttműködési programok keretében 93 milliárd forint (258,8 millió euró) felosztásáról dönthet. Itt az a cél, hogy elősegítsék az Európai Unió területének erőteljesebb integrációját, kiegyensúlyozott fejlődését. Jelenleg mind a hét határszakaszunkon megvalósul egy-egy határon átnyúló együttműködési program.