Elengedik a pályahasználati díjat a cargo-vasutak számára

A pályahasználati díj mérséklésével vagy elengedésével támogatja számos uniós ország a vasúttársaságokat, és az EU megadja az ehhez szükséges egyszeri engedélyt. A magyar vasúttársaságokat tömörítő Hungrail a szaktárcához fordult a hazai cégek kisegítése érdekében.

2021. 06. 18. 7:45
A kötöttpályás árufuvarozás most is sokkal szabályozottabb, mint korábban a közúti volt
A tehervonatok is pontos menetrend szerint közlekednek majd Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összesen 150 millió eurós támogatást hagyott jóvá az Európai Bizottság Olaszország számára a vasúti személy- és teherszállítás támogatására, a koronavírus-járvány okozta károk mérséklésére – tette közzé a RailwayPro.com. Az intézkedés lehetővé teszi a vasúti fuvarozóknak a vasúti infrastruktúrához való hozzáférésért fizetett díjak csökkentését az idén január 1. és április 30. közötti időszakban. Korábban a bizottság már jóváhagyta a díjak csökkentését célzó támogatási rendszert a tavaly március 10. és december 31. közötti időszakra vonatkozóan.

Az intézkedés célja, hogy segítse a vasúttársaságokat a koronavírus által okozott nehéz helyzetben.

A bizottság az intézkedést az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályok alapján értékelte. Megállapította, hogy a környezetbarát mobilitási formák, például a vasúti közlekedés támogatása mellett az intézkedés arányos és szükséges a közútról a vasútra történő modális váltás megkönnyítésére, miközben nem vezet indokolatlan versenytorzulásokhoz.

Az olasz kormány a költségvetési törvény keretein belül 2020 decemberében vezette be a vasúti teherfuvarozási szektor költségeit enyhítő rendelkezéseit. Eszerint lehetőség van

a pályahasználati díj száz százalékának elengedésére a 2021. január–április közötti időszakban.

Ezenfelül az RFI – az olasz vasúti infrastruktúra kezelője – 150 millió eurós kerettámogatásban részesült, ezzel kompenzálva a pályahasználati díjcsökkentésből származó bevételkiesést.

A vasúti cargo-társaságok is jelentős veszteségeket szenvedtek el a megrendelések elmaradása miatt Fotó: Havran Zoltán

 

Számos más európai ország is élt hasonló eszközökkel a vasúti áruszállítás támogatására az elmúlt másfél évben. Az osztrák közlekedési minisztérium tavaly csökkentette az infrastruktúra-használati díjakat a vasúti árufuvarozás támogatására. Az intézkedés Ausztriában minden vasúttársaságot érint, a Rail Cargo Austria AG (RCA) ezenfelül 61 millió eurós támogatást kapott tőkeinjekció formájában. Emellett Ausztriában adómentessé tették az Osztrák Szövetségi Vasutak (ÖBB) nyolc saját tulajdonú vízerőművében termelt villamos energiát, amely ökoáramként biztosítja a vontatási energiát.

Az intézkedés a vállalat vasúti terheit összesen évi tízmillió euróval tehermentesíti.

Ezzel egy időben bejelentették a máshol termelt villamosenergia adójának csökkentését is, ami a vasútvállalatok számára 23 millió euró megtakarítást jelent.

Ugyancsak támogatja Németország is, méghozzá évi 350 millió euróval a tehervonatok pályahasználati díját 2018. július 1-je óta – ez nagyjából ötvenszázalékos támogatási mértéknek felel meg. Lengyelországban nem kellett pályafoglalási díjat fizetni 2020. december 13-ig azokban az esetekben, amikor a szolgáltató nem vette igénybe az előzetesen lefoglalt pályaszakaszt, illetve nem kellett bírságot sem fizetni, ha nem az előzetesen bejelentett mozdonyt használta a szolgáltató, vagy ha nagyobb tömegű vonattal közlekedett.

A magyar árufuvarozó vasutak is örömmel részt vennének hasonló támogatási rendszerben, ezért

a cégek azzal a kéréssel fordultak az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz, hogy a pályahálózat-működtetők részére fizetendő hálózat-hozzáférési díjat

– az EU-ajánlással összhangban – 2020. március és az év vége közötti időszakra, valamint 2021-re csökkentse az ágazati szereplők közös javaslata alapján – közölte lapunkkal a Hungrail érdekvédelmi szövetség. Az átmeneti díjcsökkentés megfelelő segítséget jelentene a vasúti árufuvarozási szektort ért veszteségek mérsékléséhez, a munkahelyek megőrzéséhez és a gazdasági növekedés beindításához. A szektor teljesítményének csökkenése miatt ugyanis az egy tonnára jutó hálózat-hozzáférési díj jelentős mértékben növekedett – érvelt a Hungrail.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.