Tovább dübörög a légi áruszállítás a budapesti repülőtéren – adta hírül a Budapest Airport. A reptérkezelő adatai szerint 2021 első hat hónapjában 86 798 tonna légi árut kezeltek, ezzel a repülőtér valaha volt legerősebb félévét zárta. A féléves rekordforgalomnak köszönhetően a 12 hónapra vetített légiáru-mennyiség is soha nem látott magasságokba ugrott:
a júniustól júniusig tartó egy év alatt 157 402 tonna árut kezelt a Cargo City, mellyel a repülőtér átlépte a 150 ezer tonnás álomhatárt.
Erős növekedésnek indult a gépmozgások száma is, 4492 le- és felszállást regisztráltak múlt hónapban, amely 81 százalékkal magasabb az idei májusinál, de 59 százalékkal marad el a 2019. júniusi adathoz viszonyítva.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán
A repülőtér „dübörgésének” persze nem mindenki örül. Azok biztosan nem neveznék álomhatárnak a teherforgalom kiemelkedő teljesítményét, akiket álmukból vert fel egy-egy több száz tonnás áruszállító gép érkezése.
Az érvényben lévő szabályok szerint éjfél és hajnali 5 óra között, az úgynevezett mélyalvási időszakban tilos a repülőgépeknek le- vagy felszállniuk a repülőtéren.
Ha mégis megteszik, többletdíjat kell fizetniük. A mélyalvási díj bevezetéséről szakmai szereplők és az érintett önkormányzatok bevonásával megalakult Légiközlekedési és Repülőgépipari Tanács döntött. Lapunk kérdésére a Budapest Airport azt közölte, hogy ebben az évben 72 esetben számláztak mélyalvási üzemelési díjat a légitársaságoknak. Ez a díj nem bírság, hanem ösztönző eszköz, amellyel arra szeretnék késztetni a légitársaságokat, hogy egyrészt lehetőség szerint ne a mélyalvási időszakra ütemezzék a járatok közlekedését, másrészt kerüljék el a legsűrűbben lakott területeket a repülőtér környezetében. A mélyalvási díj alapdíja ezer euró (mintegy 360 ezer forint), azonban minél csendesebb egy légi jármű a zajbizonyítványa alapján, annál nagyobb kedvezményben részesül.
A budapestiek és az agglomerációban élők egy része aligha ért egyet a Budapest Airport által kiállított zajbizonyítvánnyal. Lapunk értesülései szerint annak ellenére, hogy sokkal kisebb a reptér forgalma, mint 2019-ben vagy azt megelőzően, a lakossági panaszok továbbra is érkeznek az önkormányzatokhoz és hatóságokhoz.
A legtöbb kifogás a fel- és leszálló gépek hangja, a gépek hajtóműve által keltett rezonancia és légörvények miatt születik.
A ferihegyi repülőtér leszállópályái a széljárás miatt úgy épültek, hogy egyik irányban az agglomeráció, másik irányban a sűrűn lakott fővárosi kerületek felé haladhatnak a le- és felszálló gépek. A panaszosok szerint sokszor indokolatlanul használják a főváros felé mutató irányt. Többen azt jelezték, hogy a nagy testű gépek túl alacsonyan repültek a lakóházak felett, és zajuk kilencven decibelnél is nagyobb volt. Olyan panaszos is akad, aki a repülőtér zajmérésének hitelességét vonja kétségbe, és a saját méréseinek az eredményét közli.