Késhetnek a karácsonyi ajándékok

Az Egyesült Államok, valamint Európa nagyvárosainak számos kikötőjében hatalmas torlódások alakultak ki a kirakodásra váró konténerhajók körében. Ezek a fennakadások már a karácsonyi ajándékok kiszállításait veszélyeztetik, ezért egyes kikötőknek napi 24 órában kell működniük.

2021. 10. 28. 6:44
Szuezi-csatorna, 2021. március 26. Vontatóhajókkal próbálják kiszabadítani a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevû konténerszállítót a Szuezi-csatornában 2021. március 26-án. A világ egyik legnagyobb teherhajója három napja blokkolja a forgalmat, a baleset miatt felfüggesztették a hajóforgalmat a Szuezi-csatornában. MTI/EPA Fotó: Háled el-Fiki
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államokban az Amazon már most arra figyelmezteti vásárlóit, hogy a korábbi évekhez képest négy héttel korábban rendeljék meg az ajándéknak szánt árut, ha a karácsonyfa alá szeretnék tenni őket. Ennek okai a globális kereskedelem logisztikai problémáiban keresendők. A Die Welt szerint 

ezekben a napokban körülbelül száz, egyenként 24 ezer konténert hordozó szállítóhajó várakozik Los Angeles és Long Beach partjai előtt, 

amiket nem engednek be a zsúfoltság miatt. A hajóknak akár egy hetet is várakozniuk kell a nagy amerikai kikötőknél. 

Kamionterminál a doveri kikötő bejáratánál Fotó: MTI/EPA/Neil Hall

– Globális gazdaságunk körkörös rendszere összeomlott. A negatív visszacsatolási hurkok miatt pedig a helyzet napról napra romlik – idézte a Die Welt Ryan Petersent, aki egy San Franciscó-i logisztikai céget vezet. Petersen szerint az ok nem más, mint hogy 

a pandémia miatt sok konténerhajót kivontak a szállításból tulajdonosaik. 

Csakhogy Ázsiában a koronavírus-járvány lecsengése után ismét a legmagasabb fordulatszámon üzemelnek a gyárak, de az ellenkező irányú szállítások mennyisége attól jócskán elmarad. Ennek eredményeként rengeteg üres konténer gyűlik fel az amerikai, európai és más kikötőkben, ami viszont lelassítja a logisztikai körforgást. A megoldás érdekében az üzemeltetők úgy döntöttek, hogy az Egyesült Államok nyugati partjának nagy kikötői ezentúl a nap 24 órájában fognak dolgozni.

Nemcsak az Egyesült Államokban, de Európában is gondot okoz a konténerek felhalmozódása – ismertette a Trans.info.hu. Az 

Egyesült Királyság legforgalmasabb konténerkikötőjében, Felixstowe-ban a torlódások olyan mértékben megnőttek, hogy több hajót is visszafordítottak,

és a dán Maersk, a világ legnagyobb hajózási vállalata pedig maga döntött úgy, hogy hajóit más kikötőkbe irányítja. A brit média tudósítása szerint a felixstowe-i kikötőben lévő konténerek átlagos kezelési ideje megduplázódott, tíz napra nőtt az elmúlt hetekben. A késések miatt a Maersk arra kérte az ügyfeleket, hogy küldjék visszatérő konténereiket más kikötőkbe. Lars Mikael Jensen, a Maersk munkatársa elmondta, hogy Felixstowe jelenleg a világ egyik legrosszabbul teljesítő kikötője a kezelési időt tekintve. – Le kellett állítanunk egy hajó rakodását, mert nem volt hová tenni a konténereket – mondta. Ekkor döntöttek úgy, hogy számos nagy hajót más európai kikötőkbe irányítanak, és a konténereket kisebb hajókkal szállítják tovább. A felixstowe-i kikötő szóvivője elismerte a gondokat: 

– A karácsony előtti csúcs a sofőrhiánnyal, a belterületi terminálokon tapasztalt torlódásokkal és a hajók késésével együtt a konténerek felhalmozódását eredményezte a kikötőben

 – nyilatkozta. De más brit kikötőknél is jelentkezik a probléma.  A London Gateway terminál üres konténereket fogadó részén akkora a torlódás, hogy ideiglenesen be kellett zárniuk – közölte a dán hajózási társaság.

Mindeközben az Ázsia és Európa közötti szállításban az átlagos szállítási idő tovább növekszik. A ShippingWatch arról számolt be, hogy a konténerhajók Európából Kínába átlagosan tizennyolc napot késnek a tervezett menetrendhez képest. Az oda-vissza út (Kína-Európa-Kína) átlagos késése akár 54 nap is lehet. Az elemzők számításai szerint mintegy 44, több mint 14 ezer konténer befogadóképességű hajó hiányzik a nemzetközi tengeri szállítás normalizálásához.

Borítókép: MTI/EPA/Háled el-Fiki

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.