időjárás -1°C Márió, Sára 2022. January 19.
logo
A piaci szereplők együttműködése gyorsíthatja az új technológia hódítását

Az 5G robbanásszerű elterjedésének kapujában állunk

Somogyi Orsolya
2021.11.29. 09:29
Az 5G robbanásszerű elterjedésének kapujában állunk

A felhasználói élményt újból megreformáló szolgáltatások megjelenése ösztönözheti a fogyasztókat a leginkább arra, hogy az 5G-re váltsanak. Jelenleg a többség elégedett a készülékével és a szolgáltatójával is, de ahogyan felfedezik a lehetőségeket a fejlesztők és a felhasználók, az 5G robbanásszerűen terjedhet el.

A fogyasztók többnyire elégedettek mobilszolgáltatóikkal, csomagjaikkal és eszközeikkel, így nem érzik sürgősnek a váltást 5G-re – állapította meg a közelmúltban készített felmérésében a Deloitte. Ezzel együtt növekvő fogyasztói kereslet tapasztalható az 5G iránt, aminek elérhetősége már az egyik legfontosabb szempont azoknak a felhasználóknak a körében, akik a következő évben szolgáltatóváltáson gondolkodnak.

A választ adók az 5G-szolgáltatás elérhetőségét a három legfontosabb tényező közé sorolták egy potenciális új szolgáltató kiválasztásakor az ár-érték arány és a hálózat minősége mellett.

Érdekes arány, hogy a válaszadóknak csak a kétharmada elégedett a szolgáltatója hálózati teljesítményével, például a weboldalak betöltési sebességével vagy a videók streamelésével. Mivel pedig a telefonok átlagos életkora 1,7 év, a felmérésben részt vevők negyven százaléka nem tartotta a készülék újra cserélését prioritásnak, olyannyira, hogy átlagosan még másfél évig tervezik használni. A készülék melletti kitartás egyik oka az lehet, hogy a megkérdezettek fele érezte úgy, a telefonja minden tulajdonsággal rendelkezik, amire szüksége van. Nem meglepő, hogy a legtöbben üzenetek és ­e-mailek küldésére, fényképek, videók készítésére használják az eszközöket. Ezeket a feladatokat pedig a 4G-képes telefonok éppolyan jól ellátják, mint az 5G-sek, ennek ellenére a megkérdezettek harmada cserélné egy éven belül modernebbre a készülékét és váltana 5G-szolgáltatásra. Vagyis hiába a jelenlegi kényelem, sokakat érdekel az újdonság.

Zaránd Miklós, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának partnere úgy véli, hogy

ahogyan a korábbi mobilkommunikációs generációk bevezetésekor, úgy most is kicsit ösztönözni kellhet a fogyasztókat arra, hogy az új hálózatra váltsanak.

Az ösztönzők segíthetnek ellensúlyozni például az egyenlőtlen lefedettséget a kiépítés kezdeti időszakában, vagy enyhíthetnek az új eszközök magasabb költségéből adódó pénzügyi terheken. Ugyanakkor a szakember annak a véleményének is hangot adott, hogy mivel az 5G általánosságban jobb felhasználói élményt, valamint egyedülálló felhasználási lehetőségeket nyújt, valószínű, hogy egyre élénkebb érdeklődés alakul ki iránta.

Évszázados a tudásunk a rádiójelekről

Az MTA az Egészségügyi Világszervezetével egybecsengő állásfoglalást adott ki az 5G-ről, ennek kapcsán Mácz Ákossal, az 5G-koalíció szakmai vezetőjével beszélgettünk.

Az előrejelzések szerint ugyanis már idén év végére csaknem 580 millió 5G-előfizetőt tartanak majd számon világszerte, további terjedése pedig a távközlési vállalatokra, az eszközgyártókra és az azokat támogató tágabb ökoszisztémára is kedvezően hat. Mindez arra ösztönzi a piaci szereplőket, hogy együttműködjenek az 5G használatának intenzívebbé tételéért. Az eszközgyártók a pörgősebb kereslet révén növelhetik az eladásokat, miközben a telekommunikációs szolgáltatók teljesíteni tudják a magasabb hálózati sebességre és megbízhatóbb adatátvitelre vonatkozó fogyasztói elvárásokat. Az alkalmazás- és tartalomkészítők is új feladatokat találhatnak a bővülő pia­con: a fogyasztók utazási, sportolási, vásárlási vagy szórakoztatási szoká­sait forradalmasító új szolgáltatásokat fejleszthetnek.

– Ahogyan egyre több, csak 5G-n működő izgalmas alkalmazás jelenik meg, annál gyorsabban vezet az 5G tömeges elterjedéséhez a fogyasztói kíváncsiság, ez történt a 4G/LTE bevezetésekor is – vélte Hosszu Gábor, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója, példaként említve a streaming-video-on-demand szolgáltatások elterjedését, ami a 4G/LTE széles körű lefedettségének elérését követő két-három évben volt tapasztalható, és fokozódó érdeklődést és készülékváltási kedvet eredményezett.

Borítókép: Pau Barrena/AFP