Magasabb ár, kevesebb négykerekű

Tovább csökkenhet idén az új autók forgalma, és a használtak adásvétele sem ismétli meg a tavalyi jelentős mértékű növekedést – áll az egyik, használt autókat kínáló portál év eleji felmérésében.

2022. 02. 26. 7:25
20200522 MN Debrecen használtautó kereskedés illusztráció Magyar Nemzet fotó:Mirkó István Fotó: Mirkó István
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A forgalmazó cégek várakozása szerint idén még nem következik be az újautó-eladások újbóli növekedése: a JóAutók.hu február közepi felmérése szerint – amelyet a cég megküldött lapunknak –, a tavalyi 4,8 százalékos visszaesést követően 2022-ben további 1-2 százalékos visszaesésre számítanak az érintett piaci szereplők. 

A felmérésben résztvevő gépjármű-forgalmazók mindössze 21 százaléka vár növekedést az új személyautók piacán, 

míg 42 százaléknyian csökkenésre számítanak. Az elsődleges ok az iparágat érintő félvezetőhiány, amelynek hatásai csupán a válaszadók 31 százaléka szerint szűnnek meg ebben az évben. Ezzel szemben 48 százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy erre legalább 2023-ig várni kell, miközben 21 százalék bizonytalan a chiphiány felszámolásának időpontjában. Arra a kérdésre, hogy elsősorban a vállalati és állami flották vagy a magánszemélyek számára történő értékesítés területén látható-e kedvezőbb növekedési lehetőség, a válaszok 84:16 arányban a flottaértékesítés felé mutattak. Mindez összefüggésben állhat azzal is, hogy jelentős áremelkedés zajlott az elmúlt időszakban a szalonokban, és a kereskedők várakozása szerint ez a folyamat nem állt meg: közel háromnegyedük a gyári árak 5 százalékosnál nagyobb mértékű emelkedésére számít idén is.

Az elmúlt két évben elszabadultak az árak a kereskedésekben Fotó: Magyar Nemzet /Mirkó István

A felmérés hosszabb távú folyamatokat is vizsgált. Arra a kérdésre, hogy vajon mikorra becsülhető, hogy az újautó-eladásoknak már a teljesen elektromos hajtású autók teszik ki a felét, az újautó-forgalmazók 26 százaléka válaszolta azt, hogy ez 2030-ig megvalósulhat. Ugyanakkor erre legalább 2035-ig kell várni 37 százalékuk szerint. Ennek egyik fő oka az lehet, hogy 

a válaszadók 58 százaléka nyilatkozott úgy, hogy 2030 előtt nem várható, hogy a korszerű és nagy tömegben gyártott akkumulátorok ára lecsökken majd olyan szintre, hogy egy adott modell tisztán elektromos és benzines változata nagyjából azonos árszintre kerüljön.

A használtautó-piaci várakozások megismerése érdekében a JóAutók.hu mintegy 200 minősített használtautó-kereskedő partnerét kérdezte az előző évben tapasztalt és az idén várható piaci folyamatokról. A kereskedők 33 százaléka válaszolta azt, hogy a tavalyi forgalmára kedvezőtlen hatással volt a koronavírus-járvány. 27 százaléknyian átlagos forgalmú évről nyilatkoztak, ugyanakkor 40 százalékuk azt közölte, hogy 2021-ben a forgalma meghaladta covid előtti időszakokban tapasztalt mértéket is. Ennek oka az lehet, hogy a kereskedők 70 százaléka érzékelte azt, hogy az új autók hiánya miatt a kereslet egy része a használtautó-piacra tevődött át.

Bár a válaszok igen széles sávban szóródtak, 

a kereskedők becsléseinek átlaga szerint idén a használtautó-piacra minimális, fél százalék körüli visszaesés vár. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tavaly 819 ezres rekordot elérő piac forgalma idén is a 800 ezer tulajdonosváltást jelentő szint felett maradhat.

A használtautó-piaci forgalom idei növekedésének irányába ható tényezők között elsősorban a múlófélben lévő járvány nyomán enyhülő vásárlói bizonytalanság és a használtimport további növekedése említhető a felmérés adatai szerint. Hátráltató tényező lehet ugyanakkor az ebben a szegmensben is bekövetkező jelentős áremelkedés, valamint az a tény, hogy az újautóhiány miatt a cégek lassabban cserélik a flottáikat, ezzel csökkentve a használtautó-piacon megjelenő pótlólagos kínálatot.

A használtautó-import mint beszerzési forrás a kereskedők szerint a következő időszakban nem fog jelentősen bővülni:

 54 százalékuk szerint legfeljebb a tavalyi 132 ezres szintet fogja idén is elérni a behozott használt személyautók mennyisége. Huszonegy százaléknyian nyilatkoztak úgy, hogy a járványhelyzet fokozatos megszűnése miatt emelkedésre számít ezen a területen. Ugyanakkor 24 százalékuk az árfolyam várható alakulásától függően növekedésre és csökkenésre egyaránt lát esélyt.

Borítókép: Debreceni autókereskedés (Fotó: Magyar Nemzet/Mirkó István)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.