Jelezték azt is, hogy a törvényjavaslat ÁSZ által értékelt előirányzatai több mint 95 százalékban megalapozottak, 14 bevételi és 15 kiadási előirányzat az alátámasztó számítások elkészültével válhat megalapozottá.
A központi tartalékok – a bérek növelésének fedezetét adó céltartalékok mellett – a kiadási kockázatok kezeléséhez elegendő összeget irányoznak elő rendkívüli intézkedésekre, valamint beruházási, beruházás-előkészítési, járványügyi, valamint energiaár-növekedés kompenzációs feladatokra – állapították meg a számvevők, kiemelve, hogy a 2023. évi költségvetési törvényjavaslat bizonytalan, sok feszültséggel terhes külső feltételek mellett készült.
– Ebben a helyzetben a jövő évi költségvetés elfogadása igazodási pontot nyújt nemcsak a költségvetési szervek, hanem a háztartások és a vállalkozások számára is
– fogalmaztak.
A nagyfokú külső bizonytalanság ellenére az előrejelzéseket készítő hazai és nemzetközi szervezetek prognózisai szerint
Magyarországon a 2023. évben 2,6–5 százalékos GDP-növekedés várható. Ezzel összhangban a jövő évi költségvetési törvényjavaslat 2023. évre 4,1 százalékos gazdasági növekedéssel tervez.
Az ÁSZ annak feltételezésével végezte a törvényjavaslat értékelését, hogy az alapul szolgáló kormányzati makrogazdasági prognózis teljesül. Megjegyzik, hogy a törvényjavaslat elegendő mozgásteret tartalmaz a reálisan várható gazdasági kockázatok bekövetkezésének kezelésére.