Pár nap múlva megkezdődik az olajszankciók következő szakasza, ami az orosz finomított kőolajtermékekre vonatkozik majd
– jelentette be Dömötör Csaba parlamenti államtitkár a Facebookon.
Mint mondta, ez nagy hatással lesz az európai dízelpiacra.
Rámutatott, hogy a dízelellátás már eleve elég szűkös, ami miatt a dízel ára több európai régióban is jóval a benzinár fölött van.
Ráadásul az európai országok a világ más térségeihez képest jóval nagyobb arányban használnak dízelt, Oroszország pedig évtizedek óta a legnagyobb importforrásunk – hívta fel a figyelmet, hozzátéve, ilyen körülmények között döntöttek a szankciókról.
A politikus a Financial Times írására is felhívta a figyelmet a videóüzenetében, ugyanis a lap is írt a várható hatásokról: az olajipari szereplők szerint ezek a döntések megugró árakhoz és akár hiányhoz is vezethetnek. Arról is beszámoltak – hívta fel a figyelmet Dömötör Csaba –, hogy az olajárak emelkedése sajnos ellensúlyozhatná azt, hogy a földgáz ára az elmúlt hetekben mérséklődött, és ez véget is vetne annak a reménynek, hogy az üzemanyagárak már elérték a csúcspontjukat.
A pénzügyi lap arra is felhívja a figyelmet, hogy ha nincs import orosz forrásból, akkor Európának olyan régiókkal kell majd versenyeznie, amelyek fizikailag közelebb vannak az importforráshoz – idézett az írásból a politikus.
Így indiai, közel-keleti finomítókra és kínai exportra kell majd támaszkodni. Ez pedig aligha lesz olcsóbb. Nem túl optimista a lap záró megállapítása: azt írják, biztos, hogy a dízelellátásban zavarok lesznek a következő hónapokban. Valakinek biztos jó ez, de Európának aligha
– hangsúlyozta.