Az immár 625 napja tartó orosz–ukrán háború kitörése óta szinte folyamatosan témát szolgáltat az ukrán gabona sorsa. A Világgazdaság cikke emlékeztet: Ukrajna a világ egyik legjelentősebb exportőrének számít. Békeidőben a mezőgazdasági termékeket vasúton és hajón is könnyen lehetett szállítani a célországokba. Tavaly február óta azonban a Fekete-tenger és annak partvidéke fontos hadszíntér lett, a tengeri kereskedelem érthetően visszaesett. Bár sokáig érvényben volt egy megállapodás a felek között, amely szerint az ukrán gabona biztonságosan elhagyhatja a fekete-tengeri kikötőket, ezt a gabonaalkut azonban hosszas huzavona után végül nem sikerült megújítani, július 17-én lejárt, és Moszkva többé semmilyen garanciát nem ad arra, hogy nem támad meg teherhajókat, vagy éppen át is engedi őket.
Bár Volodimir Zelenszkij ukrán elnök többször is hangsúlyozta, hogy ennek ellenére Ukrajna tovább folytatja a mezőgazdasági termények tengeri kereskedelmét, és nyár közepe óta jó pár hajó elhagyta a kikötőket, valójában ennek volumene jelentősen visszaesett. Az október adatok alapján Ukrajna 700 ezer tonna gabonát szállított a fekete-tengeri kikötőkből Afrikába és Ázsiába augusztus óta. Ez jóval elmarad attól, amennyit tavaly értékesített a külpiacokon, és amennyit szükséges lenne eladnia ahhoz, hogy az agrárszektor továbbra is az ország kulcsfontosságú ágazata maradhasson.
Nem véletlen, hogy Kijev számára még inkább megnőtt a nyugat felé irányuló export jelentősége.
Az ukrán gabona azonban, már csak mennyiségénél fogva is, jóval olcsóbb, mint a környező EU-s tagországok hasonló termékei. Árelőnyüknek köszönhetően az ukránok letarolták a búza- és a lisztpiacot. Lakatos Zoltán, a gabonaszövetség gabonafeldolgozói tagozatának elnöke áprilisban arról számolt be a Világgazdaságnak, hogy csak a szállításon 25 euró hátrányban van a magyar termény.
A magyar kormány áprilisban döntött az Ukrajnából érkező mezőgazdasági termények importjának megtiltásáról. A korlátozást először június 30-ig vezették be, és hazánk szorgalmazta az uniónál az ukrán áruk teljes körű vámmentességének, a szolidaritási folyosók működésének átgondolását. Ezt később meg is hosszabbította a kormány. Nem Magyarország volt az egyetlen, amely fellépett az ukrán dömping ellen. Bár az EU nem támogatta ezt, Lengyelország és Szlovákia is korlátozta a behozatalt a háborúban álló országból. Kijev emiatt szeptemberben beperelte mindhárom országot.